Četvrtak, 18. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Cijene nafte i hrane usporile svjetski turizam

Autor:

28.07.2008. 22:00
Cijene nafte i hrane  usporile svjetski turizam

Foto: Zvonko KUCELIN



Nesigurnost u svjetskoj ekonomiji utječe na povjerenje turista i mogla bi smanjiti turističku potražnju, zbog čega su svjetske prognoze za ovu godinu, kao uostalom i za Hrvatsku, “oprezno pozitivne”
Svjetski je turizam u prvih pet  mjeseci rastao po stopi od 5 posto,  što je jedan postotni poen iznad  dugoročnog trenda rasta svjetskog  turističkog tržišta, pokazuje najnovije istraživanje Svjetske turističke organizacije (UNWTO).  Prema tim podacima, najveći rast  imaju Srednji istok, Južna Azija,  Srednja i Južna Amerika. No,  premda je u principu u svim svjetskim regijama zabilježen rast, nesigurnost svjetske ekonomije utječe na povjerenje turista i moglo  bi smanjiti turističku potražnju  zbog čega su svjetske prognoze za  ovu godinu, kao uostalom i za  Hrvatsku, “oprezno pozitivne”.
Prema “barometru” Svjetske turističke organizacije, prvi rezultati  u 2008. godini ipak ukazuju na  relativnu stabilnost svjetskih turističkih kretanja i unatoč nesigurnostima koje su donijeli poremećaji u svjetskoj ekonomiji, u  prva je četiri mjeseca zabilježen  turistički rast na globalnoj razini  od, dakle, pet posto u odnosu na  isto razdoblje lani.
Manji, ali ipak “plus”
Stručnjaci UNWTO-a tako napominju da su prognoze turističkih  trendova i dalje pozitivne, premda je  u prvom kvartalu ove godine ekonomska situacija u odnosu na isto  razdoblje lani pogoršana te unatoč  tome što je takva ekonomska situacija stvorila dodatni pritisak na  smanjenje troškova života, a samim  time i troškove putovanja. Sve to,  očekuju u UNWTO-u, dovest će do  usporavanja turističkog rasta na globalnoj razini do kraja godine, premda bi prema ovim predviđanjima  ipak u konačnici i ove godine trebao  biti u “plusu”. Doduše, čini se nešto  manjem nego što se očekivalo.
Razina do koje će se potražnja u  turizmu ove godine mijenjati najviše  ovisi o tome kako će se razvijati  globalna ekonomska situacija i kako  će na to reagirati sami turisti, odnosno potrošači, a i jedno i drugo je  ove godine u najvećoj mjeri ovisno  upravo o kretanju razine cijena hrane i nafte. Zbog ovakvih su kretanja  u UNWTO-u oprezni i sveukupnu  situaciju, kako ističu, “pozorno promatraju”, no sve u svemu još uvijek  ostaju optimistični što se ukupnog  turističkog rezultata u ovoj godini  tiče. Tome u prilog ide i to što  pozitivna predviđanja stručnjaka u  cijelom svijetu za sada nadmašuju  smanjeni indeks povjerenja turista.
Rastu Azija i Amerika
Gledano prema regijama, najveći  turistički rast su početkom godine  imali Srednji i Sjeverni istok, Južna  Azija, Srednja i Južna Amerika, dok  je primjerice Sjeverna Amerika na  tragu toga jer se očekuje velik rast  dolazaka turista, dijelom i iz razloga  slabog dolara, a primjerice Karibi,  koji su lani stagnirali, također ponovo postaju zanimljivi turistima.
Sukladno tome, dvoznamenkasti  turistički rast početkom su godine  prijavile Kina, Japan, Koreja, Kambodža, Indonezija, Vijetnam, Indija,  Nepal, SAD, Kuba, Jamajka i druge.
Ovom su usporavanju prethodile  četiri vrlo dobre turističke godine i  izniman rast od čak 7 posto na godinu koji je potaknula rastuća svjetska ekonomija, dok će ove godine  rast cijena energenata vrlo vjerojatno utjecati na ukupnu turističku  potrošnju. No, to će, kažu u UNWTO-u, znatno varirati od zemlje do  zemlje i od regije do regije, ovisno o  regionalnim ekonomskim čimbenicima. Sve u svemu, unatoč lošim  ekonomskim kretanjima, međunarodni je turizam u sličnim okolnostima u prošlosti pokazao otpornost te se dobro nosio s različitim  šokovima, uključujući geopolitičke  tenzije, prirodne katastrofe i druge  krize, zaključuju stručnjaci Svjetske  turističke organizacije.


Brz rast hrvatskih  konkurenata
Ove se godine, s druge strane, očekuje slabiji turistički rast u Europi, s time da  će najbolje rezultate ostvarivati turističke zemlje s juga Europe te Mediterana, ističu  stručnjaci Svjetske turističke organizacije. U Europi su pak najveći rast prijavile  Švedska, Latvija, Litva, potom Malta i Izrael, ali i hrvatski konkurenti – Bugarska koja  se turistički snažno razvila u vrlo kratko vrijeme, Crna Gora te Turska.