Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

15 C°

Ikonografija strojeva

28.07.2010. 22:00
Ikonografija strojeva


Galerija umjetnina Narodnog muzeja Zadar u utorak je navečer u Gradskoj loži postavila i svečano otvorila izložbu grafika Velibora Jankovića “Machinae etc.”. Na svečanom otvaranju izložbe goste i autora je pozdravio Hrvoje Perica, ravnatelj Narodnog muzeja Zadar, a više o izložbi i umjetnikovom stvaralaštvu su kazali mr. sc. Ljubica Srhoj-Čerina, voditeljica Galerije umjetnina, i dr. sc. Vinko Srhoj, likovni kritičar i sveučilišni profesor.
– Autor čija vam djela večeras predstavljamo višestruko je vezan za Zadar. Ipak, ovo je njegova prva samostalna izložba u našem gradu. Likovno obrazovanje Velibor Janković je stekao u Zadru, a njegova generacija je na zadarsku scenu likovnih umjetnosti 70-ih godina donijela pravo osvježenje. Oni su, uostalom, godine 1977. pokrenuli i Salon mladih na kojem je Janković više puta izlagao. Večeras je s nama slikar priznat u javnom i kulturnom životu Dalmacije. Nedavno se rodila ideja da Janković u Zadru izradi nekoliko grafika na temu Apoksiomena, no vidjet ćemo što će nam vrijeme donijeti, kazala je Ljubica Srhoj-Čerina.
Profesor na Odjelu za povijest umjetnosti Sveučilišta u Zadru i priznati hrvatski likovni kritičar u katalogu je ove izložbe pod naslovom “Vrli novi svijet od Seattlea do Rauschenberga” između ostaloga napisao: “Jedva da je prošlo godinu dana od posljednje izložbe Velibora Jankovića u šibenskj Galeriji Krševan (ciklus Postcards, Hommage a Robert Rauschenberg) da bi nas taj, kako sam ga tada nazvao, jedini hrvatski rauschenbergovac, iznenadio novim ciklusom grafičkih listova. I u novim radovima središnje mjesto inspiracije djelo je Roberta Rauschenberga, odnosno njegov grafički opus, “plošni Rauschenberg” koji na srodan način izvodi svoje palimpsest-slike…. No, dok je ciklus Postcards predstavljao tarnsparentni svijet turističkih razglednica, slojevitu strukturu foto-utisaka/otisaka gradova i ljudi, dva nova ciklusa na tematskoj se podlozi naslanjaju na ikonografiju strojeva, s naglaskom na njihovoj složenosti, katkad, zbog korištenja slika starih izuma, i na njihov gotovo nostalgični retro look. Ujedno, novi ciklusi kao da još više naglašavaju početnu rauschenbergovsku pop-artističku podlogu ističući neprijeporno srodstvo sa svijetom sukobljavajućih reklama, natpisa, dijelova strojeva, umjetničkih djela… što sve zajedno čini kaotični amalgam tehničkog marketinško-tržišnog “vrlog novog svijeta”… Velibor Janković tako se na ovoj izložbi predstavlja dvama ciklusima (svaki s po 12 listova) koje je naslovio: Machinae i Lorem ipsum. Machinae su izvedene u tehnici solvent-transfera i grafita, a Lorem ipsum (koji je dobio naziv po tzv. slijepom tekstu, odnosno obeznačenom tekstu koji se koristi u tiskarstvu za probne otiske i uzorke prijeloma i tipova slova, pa i nije namijenjen čitanju, u tehnici solvent-transfera, akvatinte, reservagea, colorgrafije, bakropisa, suhe igle, olovke u boji i grafita… S gledišta suverenog ovladavanja tehničkim postupcima, kod Jankovića je primarnije istaknuti strukturu gradnje djela, negoli sadržaje koja ta djela nose.”
Izložbu je svečano otvorio Stipe Zrilić, župan Zadarske županije, a ostaje postavljena do 14. kolovoza.