Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

Turisti traže dentalne usluge zbog cijene i kvalitete

28.07.2010. 22:00
Turisti traže dentalne usluge zbog cijene i kvalitete


Mislim da prilikom dolaska stranaca u hrvatske stomatološke ordinacije cijena nije najprivlačniji faktor, kako se to već često voli isticati. Kod nas su stomatološke usluge zaista višestruko jeftinije nego u zemljama zapadne Europe, ali našim je pacijentima ipak na prvom mjestu kvaliteta. Cijena je možda tek na 3. ili 4. mjestu, kaže dr. Zekić


U strategiji hrvatskog turizma donesenoj 2003. godine spominje se i zdravstveni turizam. Turistička je to grana o kojoj se zadnjih godina govori sve više, ali ipak nedovoljno konkretno. Hrvatska se, naime, ne ubraja u zemlje koje se aktivno oglašavaju i usmjeravaju pozornost na tu granu turizma kao što to čine Poljska, Češka, Turska ili Slovačka. Vodećim zemljama na području zdravstvenog turizma smatraju se Tajland, Indija, Jordan, Izrael, Kostarika, Meksiko, Litva, Švicarska i Litva.
Više nego zdravstveni, kod nas se u prvom redu spominje njegova podgrana – dentalni turizam. U tom se smislu navodi da sve veći broj gostiju iz Zapadne Europe u Hrvatsku dolazi kako bi popravili zube, budući da su kod nas zubarske usluge i do pet puta jeftinije nego, primjerice, u Italiji ili Austriji.
Ugodno s korisnim
– Iako kod mene nisu dolazili takvi gosti iz razgovora s drugim iznajmljivačima znam da ima turista koji u Hrvatsku dolaze kako bi dobili 2 u 1 – za cijenu stomatoloških usluga u svojim zemljama u Hrvatskoj mogu i ljetovati te usput popraviti zube, rekla nam je jedna privatna iznajmljivačica iz Zadra.
Priča se i da pacijenti do stomatologa dolaze preko turističkih agencija koje uzimaju i određenu proviziju. Ovu nam informaciju, naravno, nitko nije htio i službeno potvrditi.
Kakva su iskustva na terenu i koliko se uopće može pričati o dentalnom i zdravstvenom turizmu u Hrvatskoj pokušali smo doznati u razgovoru s dr. Damirom Zekićem, jednim od zadarskih stomatologa koji tijekom ljetnih mjeseci ima popriličan broj pacijenata iz stranih zemalja.
Već ulaskom u čekaonicu ordinacije uvjerili smo se da smo na prvom mjestu. Dok je starija sestra uplakanu malu seku na ruskom tješila i hrabrila da se ne boji zubara, jedna je majka na njemačkom jeziku nešto govorila sinu koji se upravo spremao ući u ordinaciju. S druge strane vrata začuli smo glas koji pacijenta pozdravlja na engleskom.
– Hrvatska ima veliki razvojni potencijal za zdravstveni turizam koji je, pak, dosad veoma slabo iskorišten. Zdravstveni turizam nije dovoljno razvijen niti u Istri za koju stoji fama da je u tom vidu turizma predvodnica među hrvatskim regijama. No, cijeli se taj istarski zdravstveni turizam najčešće svodi na jedan dan, kazuje dr. Zekić koji ističe da mu je, iako ima dosta stranih pacijenata, domaće tržište najbitnije te da od zdravstvenog turizma u Hrvatskoj još uvijek rijetko tko može živjeti.
Preporuka
– Strani pacijenti kod nas u velikom broju dolaze radi hitnoće. Nekoga zaboli zub na odmoru i naravno da neće čekati povratak u svoju zemlju već će problem sanirati tu gdje se zatekao. Mislim da prilikom dolaska stranaca u hrvatske stomatološke ordinacije cijena nije najprivlačniji faktor, kako se to već često voli isticati. Kod nas su stomatološke usluge zaista višestruko jeftinije nego u zemljama zapadne Europe, ali našim je pacijentima ipak na prvom mjestu kvaliteta. Cijena je možda tek na 3. ili 4. mjestu, reći će dr. Zekić koji dodaje da je uvijek bilo stranaca koji su tijekom ljetovanja popravljali zube. Razlog je često veoma banalan. Ljudi jednostavno na godišnjem odmoru imaju puno više vremena nego inače te napokon stignu obaviti preglede i zahvate koji tijekom godine nisu došli na red.
– Što se tiče načina na koje privlačimo inozemne pacijente, mogu reći da najviše ‘igra’ preporuka. Pokušavamo nešto postići reklamama i raznim marketinškim trikovima, ali smo se uvjerili da najbolje pomaže usmena preporuka. Netko, primjerice, ima hitan slučaj, raspita se kamo bi mogao ići i dobije preporuku. Kada pacijent i sam ima iskustvo dobrog pristupa, stručnosti i opremljenosti naše ordinacije, vrlo je vjerojatno da će doći ponovno i da će nas preporučiti i drugima, kazuje naš sugovornik. On ističe i da je tu riječ o veoma sporom procesu te da pravog zdravstvenog turizma nema niti će ga biti dok mu podršku ne daju državna i lokalne vlasti, kao što je to slučaj u nekim drugim zemljama.
Kad je riječ o brojnosti stranih pacijenata po nacionalnosti u ordinaciji dr. Zekića na prvom su mjestu Talijani, a slijede Austrijanci, Švicarci, Englezi te Hrvati iz dijaspore.
Za vrijeme našeg posjeta u ordinaciji dr. Zekića zatekli smo Andreasa iz Duesseldorfa. Andreas u Hrvatskoj, točnije u Sabunikama ljetuje svake godine budući da mu je supruga Hrvatica. Kod hrvatskog je zubara došao prvi put, a razlog je – bolni zub.
– Zadovoljan sam ambijentom, a nadam se da ću biti zadovoljan i uslugom. Ako tomu bude tako, rado ću se vratiti, poručio je Andreas.