Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

5 C°

Potrošače nitko ništa ne pita

Autor: Irena Jurjević

28.09.2012. 22:00
Potrošače nitko ništa ne pita

Foto: Ivan JAMIČIĆ



Donesen je cijeli niz akata. Nitko nas tu ne želi pitati, niti je pitao. Što se tiče naše pozicije tu, nema nas. Zaštita potrošača u RH što se tiče energetskih usluga ne postoji, zaključio je Kurtović
U Hrvatskoj će uskoro biti puno govora o takozvanom „trećem energetskom paketu” u otvaranju tržišta, bit će priča da se sve to radi u korist potrošača i kupaca, da ćemo imati pravo birati opskrbljivača i da će biti niže cijene. Međutim, stvari ne stoje baš tako, upozorio je odmah na početku jučerašnje novinske konferencije u Zadru Nenad Kurtović, predsjednik Saveza udruga za zaštitu potrošača Hrvatske.
Zaobišli se potrošači
On je dodao i to kako je provedena diskretna javna rasprava o Zakonu o energiji u kolovozu na koju su pozvani da daju primjedbe samo određeni subjekti, dok su se potrošači zaobišli.
– Upravo zato odlučili su javno obavijestiti i senzibilizirati potrošače što ih uistinu čeka, kazao je Kurtović.
Primjerice, ako novi zakon stupi na snagu, cijenu za električnu energiju, prirodni plin i toplinsku energiju predlagat će i donositi energetski subjekt, po odobrenju Hrvatske energetske regulatorne agencije (HERA), no to odobrenje odnosit će se samo za prijenos i distribuciju električne energije, napomenuo je Kurtović. Sama visina cijene bit će u potpunosti ovisna o energetskom subjektu. Inače, do sada cijenu za električnu energiju i prirodni plin predlagao je energetski subjekt, no donosila ju je Vlada RH, uz pribavljeno mišljenje HERA-e. Što se tiče pak toplinske energije, nju je također predlagao energetski subjekt, no donosila ju je lokalna samouprava.
Također, napravljene su i promjene po pitanju naknada za priključenje na mrežu čiju visinu (kao i povećanje priključne energije) donosi Vlada. Po novom, i to bi trebao određivati energetski subjekt.
Što se tiče zaštite potrošača, Kurtović je rekao da su oni kao organizirani potrošači zastupljeni u tijelima kao delegati, no stvarno stanje pruža jednu drugačiju sliku. Primjerice, Nacionalno vijeće za zaštitu potrošača koje je savjetodavno tijelo Vlade RH svoju zadnju sjednicu održalo je u prosincu prošle godine, dok je Savjet za zaštitu potrošača Hrvatske energetske regulatorne agencije kao savjetodavno tijelo Upravnog vijeća HERA-e svoju održalo u listopadu prošle godine.
Zaštićene kategorije kupaca
– Od tada je prošlo skoro godinu dana, a u međuvremenu smo doživjeli situacije s PDV-om, cijenama… donesen je cijeli niz akata. Nitko nas tu ne želi pitati, niti je pitao. Što se tiče naše pozicije tu, nema nas. Zaštita potrošača u RH što se tiče energetskih usluga ne postoji, zaključio je Kurtović.
Također, po novom zakonu o energiji, predviđeno je da se određena kategorija kupaca štiti. Jedna grupa su ugroženi kupci, kojima se više neće smjeti ograničiti ili obustaviti opskrba energijom, a druga su siromašna kućanstva.
– To je jedan model koji je u Europi poznat i funkcionira dobro, na način da se utvrđuju prihodi određenog kućanstva te rashodi za energiju. Britanci priznaju, primjerice odnos 1 prema 10, pa se tako iznosi za struju veći od desetine prihoda subvencioniraju. Međutim, mi ovdje za sada nemamo nikakvu sistematizaciju, metodologiju ni studiju i nitko ne zna što će od toga biti. Za sada to je jedna lijepa priča, ali bez pravne podloge, kazao je Kurtović, dodajući za kraj i to kako se ne bi smjelo dopustiti da situacija s toplinskom energijom na kontinentu prisili bilo koga da se samo zbog toga mijenja zakon o energiji.
– Ako se već hoće prisiliti gradove da se uvede nova cijena, onda se to može napraviti samo izmjenom tog dijela zakona, predložio je Kurtović.