Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

Hrvatski brodovi jeftini pod tuđim zastavama

Autor: Branko Šuljić

28.10.2009. 23:00
Hrvatski brodovi jeftini pod tuđim zastavama

Foto: Zvonko KUCELIN



Plaćanje skupih trošarina mnogi će možda pokušati izbjeći registriranjem brodova u susjednim državama


Nasuprot evidentnim pozitivnim kretanjima na svjetskom nautičkom tržištu, u Hrvatskoj nema naznaka oporavka i boljitka za malu brodogradnju i nautičku proizvodnju u cjelini, te zastupnike inozemnih brodograditelja. Ponajprije za to je zaslužan Zakon o trošarinama čiji su efekti kontraproduktivni i poražavajući. Prije nekoliko dana, prilikom otvorenja sajma Biograd Boat Show izravno je to priznao Mario Babić, ravnatelj Uprave za pomorski promet, pomorsko dobro i luke u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture, koji kaže da je proteklih mjeseci upis plovila u lučkim kapetanijama i ispostavama drastično smanjen. Prosječan mjesečni upis na razini Hrvatske iznosio je oko 250 plovila, a nakon uvođenja trošarine pao je na 45 do 50 plovila. U toj brojki možda je tek pet novih, ostalo su polovna plovila.
A, nije da se našim ljudima brodovi ne kupuju. Ima ozbiljnih potencijalnih kupaca, ali čekaju, ne žele kupovati brodove za koje državi moraju plaćati PDV, trošarinu i carinu, ako su uvozni. Neće kupovati i iz razloga što u nas svakoga tko kupi brod odmah proglašavaju lopovom, žali se jedan od sugovornika koji prodaje skupe brodove.
Svi čekaju, nadaju se, pasti će te famozne trošarine, promijeniti se zakon, ako ništa drugo, bit će barem umanjene, svedene u neke razumne okvire. S raznih strana čujemo najave – to će se dogoditi. Međutim, nitko ne zna odgovoriti kada i kakva će biti nova rješenja. Na susretu s predstavnicima resornih ministarstava delegacija malih brodograditelja dala je svoje prijedloge, povratne informacije nema. “Napravljena je greška, to je jasno čak i onima koji su pisali taj zakon. Sada nitko ne želi povući prvi potez, priznati da je on taj tko je pogriješio”, čuli smo komentar iz brodograditeljskih krugova.
Dok se ne postigne kakav-takav dogovor mnogi bi mogli pribjegavati jednostavnijem i jeftinijem rješenju – registriranju broda u inozemstvu. Onda će s vinjetom i popisom putnika ploviti hrvatskim Jadranom, u svojoj zemlji. Naravno, pod stranom zastavom. Tako će Jadranom ploviti Talijani, Nijemci, Austrijanci, Česi, Mađari, Srbi, Slovenci, Rusi… svi osim Hrvata jer onaj tko želi kupiti i registrirati brod u Hrvatskoj da bi kupio jednog, mora platiti dva.
Međutim, u Italiji, Sloveniji ili Crnoj Gori – nevažno je gdje – može se registrirati veće ili veliko plovilo. Nitko to neće činiti s brodicom duljine pet do šest metara.
Onima koji žele manje brodice nije primjenjiv ni onaj drugi model izigravanja zakona koji smo čuli na sajmu u Šibeniku. Naime, da bi se kupio brod, a izbjeglo plaćanje PDV-a i trošarine, najprije treba registrirati charter tvrtku. Charter tvrtka, jasno, kupuje brod za gospodarske namjene i takav je oslobođen poreza. A kasnije, nema posla, pa ga vlasnik malo koristi za osobne potrebe. Uostalom, a zašto ga ne iznajmljivati, pa s njime zarađivati, umjesto plaćanja velikih iznosa državi.
Ideja nije loša, ako je ne raskrinkaju inspektori, policija, USKOK… I dostupna je samo bogatima, koji imaju novaca za veće plovilo.