Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Liječnica mu izdala uputnice s primjedbom – agresivan pacijent

Autor: Ljerka Bratonja Martinović

29.01.2010. 23:00
Liječnica mu izdala uputnice s primjedbom – agresivan pacijent

Foto: Zvonko KUCELIN



Taj krajnje okrutan postupak može štetiti pacijentu jer sugerira da ga se treba čuvati, kaže Mensura Dražić, predsjednica Koalicije udruga u zdravstvu


Kako u hrvatskom zdravstvu mogu proći pacijenti koji dođu u sukob sa svojim liječnikom, na vlastitoj je koži osjetio 80-godišnjak iz Zagreba, koji se za bolničke pretrage ovih dana mora naručiti s uputnicama na kojima piše da je – agresivan. Taj je stariji pacijent obiteljskoj liječnici došao po recepte za svoju terapiju i uputnice za EKG i endoskopiju, a po izlasku iz ordinacije na njima je pročitao rukom dopisanu primjedbu liječnice da je pacijent “verbalno agresivan prema liječniku obiteljske medicine” te citat navodne pacijentove izjave da će liječnicu “uhvatiti za grkljan”. S takvim uputnicama mora na šalter za narudžbe, a onda i kod specijalista koji će ga, kad to pročitaju, bez sumnje doživjeti kao nasilnika ili neuračunljivu osobu.
Što je prethodilo ovakvom postupku liječnice nije posve jasno, jer je nervoza pred prebukiranim ordinacijama obiteljske medicine, koja je mogla iznervirati pacijenta, svakodnevna pojava. Osim toga, riječ je o pacijentu u poodmakloj dobi, koji bi teško mogao predstavljati opasnost za liječnika. Kako bilo, takav postupak prema pacijentu nedopustiv je s etičkog stajališta, neprofesionalan i kosi se sa zdravstvenim zakonima, upozoravaju u udrugama pacijenata.
– Napisati tako nešto vrlo je nekorektno prema pacijentu. Pacijenti nekad jesu nervozni, ali uvijek postoji način da ih se primiri. To je krajnje okrutan postupak, koji može štetiti pacijentu jer sugerira da ga se treba čuvati, kaže Mensura Dražić, predsjednica Koalicije udruga u zdravstvu (KUZ) te podsjeća da i Zakon o pravima pacijenata i Zakon o zdravstvenoj zaštiti kažu da liječnik s pacijentom mora komunicirati na korektan način i poštivati ga kao osobu.
Marijo Drlje, predsjednik Udruge hrvatskih pacijenata (UHP), kaže da za tako nešto prvi put čuje.
– Zaprepašten sam takvim postupkom liječnice protiv dostojanstva pacijenta. U ordinaciji mora postojati drugi način rješavanja problema, liječnik mora znati komunicirati i s najgorim pacijentima, smatra Drlje.
Napisati takvu etiketu pacijentu na uputnici, kažu naši sugovornici u zdravstvenim krugovima, nije način na koji liječnik rješava problem s pacijentima. Ako ne može izaći na kraj s nekim pacijentom, može pozvati policiju da bi spriječio incident ili od područnog ureda HZZO-a zatražiti da pacijenta prebaci drugom liječniku kako se sukob ne bi ponavljao.


 HLK: UPOZORENJE KOLEGI SE NE PIŠE NA UPUTNICI




Iako se ne žele odrediti prema tome je li ovakav potez liječnice etički problematičan, u Hrvatskoj liječničkoj komori priznaju da to nije uobičajeni postupak “alarmiranja” kolega o problematičnom pacijentu.
– Liječnici se moraju zaštititi u slučaju da je neki pacijent agresivan, odnosno upozoriti kolegu koji će ga primiti da se pripremi. To se, međutim, ne piše na uputnici, nego se nazove drugog liječnika i upozori na problem, kaže Hrvoje Minigo, predsjednik HLK. Uputnica se, naime, popunjava u skladu s obrascem HZZO-a, na kojem uz uputnu dijagnozu stoji tražena pretraga i napomena o bolesti ili terapiji, a nikako o naravi ili ponašanju pacijenta.