Četvrtak, 25. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

Preko simulatora do svjetskih mora

29.04.2011. 22:00
Preko simulatora do svjetskih mora


Učenici danas iz škole izlaze s puno većim praktičnim znanjima nego prije, a korištenje ovih simulatora jednako je i onima koji se koriste na fakultetima


Jednostavno prva, slogan je Pomorske škole u Zadru u kojoj se nastava obavlja po međunarodnoj konvenciji, a uz opće predmete učenici nastavu pohađaju i u specijaliziranim učionicama s nautičkim i brodostrojarskim simulatorima. Tako danas učenici praktična znanja za zanimanje koje su odabrali stječu na puno zanimljivije načine te u gotovo realnim uvjetima rješavaju probleme koji ih mogu zahvatiti na brodu, poput tehničkih problema u brodskoj strojarnici ili izbjegavanja sudara na navigacijskom simulatoru. Iako su simulatori slični realističnim videoigrama, ravnatelj i profesori učenike su upozorili da simulatore tako ne shvaćaju.
Svetko Perković, ravnatelj škole, pokazao nam je princip rada na dva strojarska tipa simulatora Unitest, jedan za sporohodni i jedan za srednjohodni motor. Na ovim simulatorima scenariji kvarova su identični onima koji se pojavljuju na brodu, a sučelje s raznim funkcijama jednako je brodskom. Nastavnik učenicima postavlja tehnički problem u brodskoj strojarnici, situaciju koja oponaša prave uvjete na brodu, a oni u što kraćem vremenu moraju pronaći “kvar”.
– Simulatori su zamijenili jako komplicirani praktični rad na brodu gdje su učenici bili na praktičnom radu, a da se možda nikada nije dogodio problem. Sada se može u kratkom vremenu predstaviti što brod ima i simulirati tehničke poteškoće s kojima se oni mogu susresti u relativno kratkom vremenu. Nastavnik postavlja scenarije, odnosno simulaciju određenog kvara, a računalo obavlja radnje koje indiciraju taj kvar. Učenik se uči da što moguće prije prepozna o kakvom se tehničkom problemu radi s obzirom na te indikatore, kaže Perković.
Simulatori se u Pomorskoj školi koriste već pet godina, s tim da su nekoliko puta nadograđivani. Nautički simulator im je na raspolaganju od prošle godine, a trenutačno konkuriraju u Europskim fondovima kako bi se nadogradili novijom verzijom.
Nastavnici Franko Marnika i Ivan Gulan učenike obučavaju radu na navigacijskim simulatorima. Uz realan radar, kormilo i elektroničku kartu te ekran na kojem je prikazano sve što se nalazi ispred i u okolici broda, objašnjavaju im kako voziti brod, manevrirati i izbjegavati sudare te, naravno, naviganje na raznim svjetskim destinacijama s velikom fluktuacijom brodova poput Engleskog kanala, Singapurskog tjesnaca ili Gibraltara.
– Učenike osposobljavamo za primjenu radara kod izbjegavanja sudara na moru. Ovaj uređaj im omogućava da svladaju sve elemente mora, vjetra, valova i opažanja na samom moru, odnosno sve što se događa vezano za sigurnost. Naime, nakon što uoče brod koji im ide u sudar, učenici trebaju jednostavno izračunati koji će kurs i kada okrenuti, da bi ga izbjegli. Ovdje imaju kompletnu konzolu sa svim navigacijskim uređajima, radar i vizualizaciju gdje vide brod, objekte oko broda i ono što se događa oko njih, kaže Marnika.
Učenici danas iz škole izlaze s puno većim praktičnim znanjima nego prije, a korištenje ovih simulatora jednako je i onima koji se koriste na fakultetima.
– Ranijih godina sve se svodilo na teoretski dio, a sada sve što nauče mogu direktno primijeniti na simulatoru. Simuliramo gotovo sve situacije koje se mogu dogoditi na moru, a uz to učenici ovdje vježbaju i na raznim područjima plovidbe, ne samo na otvorenom moru, već i kroz kanale odvojene plovidbe te je obuhvaćen i veliki dio svjetskih plovnih područja, kaže Marnika ističući kako se posebno vježba ponašanje u područjima velikog brodskog prometa.
 


Jedinstveno pomorsko zanimanje




Od 2012. godine u zadarskoj Pomorskoj školi trebao bi se otvoriti  razred za školovanje jedinstvenog zanimanja – tehničar za jahte i marine.  S ovim zanimanjem učenici bi se školovali za poslove upravljanja  turističkim brodovima, tvrtkama za najam turističkih brodova i poslove u  marinama. Program se tek izrađuje, a ideja pokrenuta u Zadru zbog  ekstenzivnog razvoja nautičkog turizma i potrebe za tim kadrom.  Ministarstvo je prihvatilo ideju Pomorske škole i trenutačno se izrađuje  program koji će učenicima osmih razreda biti ponuđen sljedeće godine.
– Upravo izrađujemo kurikulum zanimanja s našim socijalnim  partnerima, a to su charter tvrtke, marine i graditelji malih sportskih  brodova. Na natječaju europske komisije partnerski tražimo sredstva za  opremanje i obrazovanje ljudi za provedbu tog programa i konkuriramo  na natječaj koji je u tijeku, kaže Svetko Perković ističući kako na natječaj  konkuriraju s vlastitim timom za izradu projektne dokumentacije.
Na tim poslovima danas priučeni ljudi, koji su stekli znanje u praksi,  a da bi se podigla kvaliteta zanimanja, potrebno je i službeno  obrazovanje. Posebni naglasci stavljeni su na poznavanje pomorskih  vještina, održavanje broda te menadžment na charteru u marinama.


 


Svjetski brodari zainteresirani za angažman učenika


Korištenje simulatora je imperativ međunarodne konvencije koja propisuje i način kako se provode vježbe, da bi obrazovanje pomoraca bilo standardizirano na globalnoj razini, odnosno da bi se njihove svjedodžbe mogle koristiti u bilo kojoj svjetskoj kompaniji. U školu često dolaze i predstavnici svjetskih brodarskih kompanija, koji su zainteresirani za program i eventualni angažman učenika u budućnosti.
– Naš školski slogan je – jednostavno prva, jer smo prvi počeli s korištenjem simulatora, prvi smo primijenili rekonstruirane programe i uveli sustav upravljanja kvalitetom po međunarodnoj normi ISO 9002. Dosta toga u obrazovanju pomoraca napravili smo prvi i to ne samo u hrvatskim okvirima. Zbog toga smo često pod mikroskopom drugih učilišta i iz zemalja u okruženju. S druge strane, gotovo jednom u dva tjedna dolaze nam predstavnici stranih brodarskih tvrtki zainteresirani za uvjete pod kojima se ljudi školuju i koji su zainteresirani za njihov angažman u perspektivi. Naravno, kao i sva pomorska učilišta, da bismo izdržali taj sustav sukladan međunarodnim konvencijama, imamo i nadzor te nam dolaze ljudi iz komisija EU koji provjeravaju način rada, kaže Perković.