Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

11 C°

»ZIMSKE« KARTE I LJETI Barić: Zašto ovog ljeta naši ljudi ne bi vidjeli hrvatske otoke?

30.04.2020. 08:45


Otočni sabor – udruga za razvitak hrvatskih otoka uputila je prijedlog Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture te Agenciji za obalni linijski pomorski promet da se odgodi donošenje sezonskog cjenika na svim trajektnim, brodskim i katamaranskim linijama za građane Republike Hrvatske.


Trajekti – produžetak autoputa
Kako govori Denis Barić, predsjednik Otočnog sabora, zadržavanje zimskih cijena karata za otoke pomoglo bi otočanima, turistima, ali i brodarima te gospodarstvenicima koji opskrbljuju otoke.
– Mislimo da bi prihvaćanjem prijedloga pomogli gospodarstvu, a posebno brodarima (koncesionarima na linijama) kojima bi se tako povećao promet u odnosu na sadašnju situaciju. Posebno kad znamo da su sezonske cijene i u normalnim ekonomskim uvjetima bile visoke za većinu naših građana. Olakšalo bi to i ljudima koji posjećuju svoje roditelje koji žive na otocima. A i zašto i hrvatski građani, koji si dobrim dijelom proteklih godina to nisu mogli priuštiti, ovog ljeta ne bi po povoljnijim cijenama putovali i vidjeli otoke svoje zemlje, pita se Barić.
Kako govori nadalje, najavljeno je da će se smanjiti i cijena putovanja autoputom, a uvijek se govori da su trajekti produžetak autoceste do otoka pa je logično da se i te cijene spuste, to jest ne podižu kao i inače u sezoni.
Primjera radi, prema cjeniku na stranicama Jadrolinije, cijena trajekta Zadar – Preko izvan sezone (znači do kraja svibnja i od početka listopada) za putnika je 15 kuna i dodatno za vozilo 86 kuna, dok je u sezoni (lipanj, srpanj, kolovoz i rujan) cijena za putnika 18 kuna i za vozilo 103 kune. Usporedimo li cijene za liniju trajekta Zadar – Silba (Olib, Premuda), izvan sezone cijena karte za putnika je 26 kuna plus za vozilo 140 kuna, a u sezoni 31 kunu za putnika, a za vozilo 170 kuna.
Svi ostali projekti i nastojanja s kojima se inače bavi Otočni sabor, sad su, kako kaže Barić, stali i aktualna je jedino koronakriza i svi prateći detalji – propusnice, pomorske linije, pomoć mjesnim odborima, opskrba otočana i slično.


Otoci sa specifičnim položajem
– Krenulo se s popuštanjem mjera, moram reći da je trenutno više-manje sve u redu, nemamo nekih pritužbi. Očekujemo uvođenje još katamaranskih linija u pojedinim županijama. Primjerice, u Dubrovačko-neretvanskoj ljudi ne mogu direktno s Mljeta u Dubrovnik katamaranom, već idu 70-80 kilometara okolo s trajektom da bi došli do Dubrovnika. Nadalje, imamo i u Zadarskoj županiji otoka s kojih se ne može u jednom danu otići i vratiti, a već bi građani trebali obavljati neke stvari. Primjerice, stariji građani, kronični bolesnici, već duže vrijeme nisu izvadili krvnu sliku, a sad bi mogli što se tiče zdravstva, ali nemaju osigurane linije. Očekujemo da se te linije sad sve vraćaju u normalu, govori Barić.
Prije koronakrize, Otočni sabor je radio na tome da se napravi kategorizacija otoka s realnim indeksom razvijenosti, između ostalog i iz razloga da bi i otoci koji su pod administrativnom upravom gradova mogli zadovoljiti uvjete za različite poticaje i mjere za ruralna područja.
– Što se tiče kategorizacije, još dosta pravilnika nije doneseno prema novom Zakonu o otocima, ali i bez indeksa razvijenosti, otoci koji administrativno pripadaju Gradu Zadru, moći će dobiti bodove u natječajima za poticaje u ruralnim područjima jer su proglašeni otocima sa specifičnim položajem, pojašnjava Barić.
Očekuje se donošenje još niza pravilnika značajnih za živote otočana, a to su, kako kaže Barić, pravilnik o Hrvatskom otočnom proizvodu, o potpori za malo gospodarstvo na otocima te izmjena pravilnika o količini vode na otocima.