Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Projekti iz područja održivog razvoja mijenjaju svakodnevni život

30.05.2021. 13:00


Učenici prvih i trećih razreda gimnazije Vladimira Nazora, koji su bez obzira na epidemiološku situaciju aktivni sudionici eTwinning projekata, kod Arheološkog su muzeja u subotu organizirali predstavljanje učeničkih projekata »Otapam li ledenjake« i »Kako smanjiti otpad od hrane«.
Glavni ciljevi projekata bili su: utvrditi i proširiti osnovna znanja iz ekologije, razumjeti uzročno – posljedične veze ljudskog djelovanja na okoliš, uvidjeti kako se odgovornim ponašanjem može utjecati na održivi razvoj i promijeniti svakodnevne navike za boljitak budućnosti.
Projekte nam je ukratko objasnila koordinatorica projekata i profesorica biologije Sanja Fabac.
– Predstavili smo dva ekološka projekta, na kojima smo počeli raditi u rujnu prošle godine. To su projekti »Otapam li ledenjake« i »Kako smanjiti otpad od hrane«. Važno nam je da u školi vlada duh aktivnosti i ekološke osviještenosti, te da se djeca osvijeste kako je važno održivo živjeti, te kako mogu smanjiti troškove i proizvodu otpada u svakodnevnom životu, kaže Fabac.


Ekološki otisak
Provodeći aktivnosti projekata, učenici su se uvjerili kako pojedinac može promijeniti mnogo, vezano uz klimatske promjene, globalno zatopljenje, efekt staklenika i održivi razvoj. Važno im je bilo utvrditi da li je hrana koju konzumiraju biljnog ili životinjskog porijekla; da li je kupljena od domaćih proizvođača ili je dostavljena s farmi koje su udaljene tisućama kilometara; važno je troši li racionalno pitka voda i električna energija; hodaju li učenici i profesori do škole ili se voze osobnim automobilom, itd.
– Radili smo domaće sapune i predmete od plastičnih boca, vaze, hranilice za ptice, platnene vrećice. Sapune smo radili od ulja za domaćinstvo, koje ostaje nakon prženja i pohanja. Miješali smo ih sa eteričnim uljima i mogu pohvaliti kako odlično mirišu, kaže Fabac i ističe kako su imali i predavanja eminentnih stručnjaka iz područja održivog razvoja.


Predavanja renomiranih stručnjaka
– Imali smo i dva stručna predavanja eminentnih stručnjaka iz područja održivoga razvoja. Prvo predavanje održao je Dražen Šimleša, čije je područje rada i znanstvenog istraživanja globalizacija i održivi razvoj. Drugo predavanje održao je laik u području održivog razvoja, ali osoba je koja živi u šumi. Naš poznati atletski trener i triatlonac Nikola Borić, koji je napustio život trofejnog i uspješnoj trenera i bogatstvo koje je zaradio, te sada živi kao robinzonac na Papuku, održao nam je predavanje preko Zooma, koje je bilo izuzetno zanimljivo, te je djecu potaklo na drugačije razmišljanje o prirodi i životu, zaključuje Fabac, te dodaje kako su u prvoj fazi projekta učenici s istraživali prehrambene navike svojih kolega primjenjujući znanstvenu metodologiju.
– Obradili smo podatke i došli do zaključka da se učenici naše škole hrane zdravo. U ovoj fazi smo imali nekoliko gostiju predavača: sociologa Dražena Šimlešu i nutricionistkinju Luciju Čikeš, objašnjava Fabac, te dodaje kako su učenici prigodno obilježili i Dan sigurnijeg interneta.
– Obzirom da smo izrađivali digitalne sadržaje koji su postavljeni na eTwinning platformi, koju smo koristili i za komunikaciju, upoznavanje i diskusije, obilježili smo i Dan sigurnijeg interneta. To je bila druga faza projekta, kaže Fabac.




Robinzonski život
Predavanje o životu u skladu s prirodom pokazao im je svojim primjerom gost predavač Nikola Borić, koji je prije 7 godina ostavio svakodnevnicu uspješnog sportaša i odvažio se preseliti u šumu, u park prirode Papuk.
– Svjedočanstvo Nikole Borića nas je zaista potaknulo na razmišljanja i analizu ponašanja prema prirodi te utjecaju svakog od nas na održivi razvoj. Izračunali smo osobni ekološki otisak i otisak na razini svih učenika 1. i 3. razreda naše škole te smo rezultate izračuna usporedili sa svjetskim prosjekom za 2020. godinu, zaključuje Fabac.


Sudionici projekata
U projektu »Otapam li ledenjake« sudjelovalo je 130 učenika i 15 profesora, a u projektu »Kako smanjiti otpad od hrane« 60 učenika i 14 nastavnika. Partnerske im škole dolaze iz Zadra, Knina, Imotskog, Splita, Karlovca, Preloga i Đurđevca.
Gimnazija Vladimira Nazora je idejni začetnik projekata, a predstavljaju je učenici prvih i trećih razreda općeg i jezičnog smjera. U oba projekta sudjeluje 27 učenika i četiri profesorice gimnazije: Sanja Fabac, koja je i koordinatorica projekata, Korana Marušić, Amalija Colić, Janja Pedić i Matea Zubčić.