Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

Tankerska plovidba – ide dalje!

Autor: Damir Maričić

29.08.2008. 22:00
Tankerska plovidba – ide dalje!

Foto: Vedran SITNICA



Najvrjednija je informacija da je nakon uspješne 2007. godine i 2008. godina jednako uspješna i da je danas u Splitu porinuće drugog aframax tankera kao nastavak razvoja flote
Skupština Tankerske plovidbe d.d. prihvatila je jučer Izvješće uprave, Financijsko izvješće, izvješće Nadzornog odbora i revizije te predložene odluke uprave društva oko raspodjele dobiti u najznačajnijoj i najuspješnijoj zadarskoj tvrtki i najvećoj hrvatskoj brodarskoj tvrtki.
Skupštini pod predsjedanjem Marka Krpine nazočila je uprava predvođena Ivom Mustaćem, uz Petra Kragića i Ivicu Čičmira, Nadzorni odbor pod predsjedanjem Svetka Košćice uz Dragana Gaćinu, Lenka Milina, Mladena Vučetića i Ivana Pupovca, a okupila je do sada najviše nositelja dionica, odnosno dioničkih glasova.
Vrlo dobro poslovanje
Ive Mustać podnio je opsežno izvješće s naglaskom na poslovanju koje je u 2007. godini bilo iznimno uspješno, obnovi flote, zadržavanju pomoračkog kadra, uređenju organizacije, smanjenju troškova i sl. Tankerska je imala još jednu u nizu vrlo dobrih godina zahvaljujući povoljnim vozarinama, kvaliteti flote i kadrova i upravi, a što je sve pomoglo na smanjenju negativnih utjecaja preskupih energenata, lošeg dolara i sl. Uprava vješto manevrira kombinirajući srednjeročni, odnosno dugoročni najam sa spot tržištima. U ovom trenutku u procesu je gradnja osam, odnosno 10 novih brodova. Ulaganja izvan brodarstva su vezana za 28 posto dionica u brodogradilištu Viktor Lenac, kojem predviđaju dobru budućnost, a u fazi su projektiranja i ishođenja dozvola za Ninsko blato, projekt u turizmu. Uz vrlo dobar lanjski prihod i kontrolu troška, u 2007. je ostvarena dobit od preko 217 milijuna kuna. Posebna je vrijednost što kreditne obveze od preko milijardu kuna imaju pokriće u bilanci tvrtke i projekcijama budućeg rada.
– Unatoč višegodišnjim najavama analitičara da će vozarine pasti kao i svjetski ekonomski rast zbog preskupe nafte, te ulaska mnoštva novih brodova na tržište, građenih zbog konjukture, a što prijeti prevelikom ponudom, i podaci poslovanja za 2008. u dosadašnjem tijeku godine iznimno su dobri i vjerujemo da će takvi ostati kroz godinu, kazao je među ostalim Mustać.
Rasprava o nagradama upravi i zaposlenicima
Kod odluka o raspodjeli dobiti, odluke o utvrđivanju dijela dobiti za isplatu članovima uprave i zaposlenicima i odluke o dividendi, na Skupštini Tankerske prvi put čuli su se i suprotni prijedlozi. Nakon odlaska u mirovinu, prvi put na Skupštini je kao ovlaštenik dijela malih dioničara nazočio i bivši predsjednik uprave Stanko Banić, zastupajući drugačiji prijedlog. Uz nešto emocija i vremena, Skupština je civilizirano i mirno usvojila sve odluke.
Uprava društva predložila je da se najveći dio dobiti od 217 milijuna kuna, odnosno čak 146,7 milijuna, ostavi u zadržanoj dobiti, što će reći ugradi u budućnost i stabilnost tvrtke. O tome nije bilo spora. Isto tako za raspodjelu dioničarima predloženo je 34,45 milijuna, što daje dividendu od 55 kuna po dionici, oko čega je kontraprijedlog imao dioničar Zdravko Dacijar, a svi ostali su bili suglasni. Uprava je predložila 36 milijuna kuna za isplatu udjela u dobiti zaposlenicima i upravi. Uprava je i ta koja bi trebala rasporediti ova sredstva. Nagrada će se isplatiti dionicama društva shodno prosječnoj cijeni na Zagrebačkoj burzi. Banić je imao opsežan protuprijedlog koji se u načelu svodi na protivljenje modela u takvoj isplati.
– Čestitke upravi na izvrsnim rezultatima. Nagrade, odnosno isplate za takve uspjehe trebaju slijediti, ali ne ovim modelom jer je on protivan načelu na kojem smo zasnovali pretvorbu, istaknuo je Banić.
Čulo se ponovno mnogo detalja o jedinstvenoj pretvorbi, pretvaranju u zakladu zaposlenih, neotuđivosti dionica, odluci menadžera da to budu dok su u firmi, ali da iz nje nitko ne izađe iznoseći bilo što od vlasništva.
Najprihvatljiviji model
Banić je, dakle, smatrao da nagrađivanje svakako zaslužuju, ali ne dionicama, čime se narušava ovaj princip i na dugu stazu može poremetiti filozofiju društva. Banić je više puta napomenuo kako mu je raspored glasova doničara jasan i da zna kako će proći s prijedlogom, ali ga mora kazati makar samo kao “zviždač”.
Čulo se u raspravi i Ivicu Čičmira, posebice Petra Kragića i druge članove, a Ive Mustać obrazložio je ovakav prijedlog.
– I uspješne tvrtke u našem okruženju, poput Atlantske plovidbe i Uljanik plovidbe, koriste ovaj model kao i stotine drugih kod nas, i kao što je to opće prihvaćen model u svijetu. Ovaj je model i najjeftiniji, jer na dionice se ne plaća porez i takva nagrada je neporeziva. Takav model u svijetu je usvojen jer se vodstva tvrtki vezuju za ostvareni rezultat u tvrtki. Osim toga, ovo ne dira nepromjenjivost vlasništva Tankerske, koja je zakladom trajno riješila to pitanje, a ovdje će se raditi o simboličnoj veličini od 1 do 1,5 posto dionica.
Uglavnom se na to sveo argumentirani dio rasprave, ako eliminiramo elemente emotivnosti i duljine, kao i ponovno iznošenje detalja o samom modelu pretvorbe.
U glasovanju su prihvaćeni svi prijedlozi uprave društva, pa i takav model stimulacije uprave i zaposlenih.
Za odluke o poslovanju i (razrješnici) podršci upravi glasovali su i svi podnositelji drugačijih prijedloga kada je u pitanju nagrađivanje, što potvrđuje jednoglasno zadovoljstvo dioničara poslovanjem i rezultatima tvrtke.


Porinuće i primopredaja
Danas u 16 sati u Brodosplitu će u radnoj atmosferi biti porinut drugi u seriji aframax tanker za Tankersku plovidbu, nosivosti 114.000 dwt-a. Nije planirana svečanost, jer već za desetak dana Brodosplit, odnosno Tankerska imaju primopredaju prvog iz ove serije aframaxa, Dugi otok, koji bi tada trebao krenuti u posao, pa će se dio svečanog ceremonijala i kumovanje brodu obaviti tada.
Uz ovaj projekt, Tankerska ima ugovorena dva bulk cerriera za sipke terete u Kini, veličine po 37.500 tona, također dva slična broda u Južnoj Koreji s po 35.000 dwt-a, odnosno dva tankera od 50.000 dwta, također u Koreji. Vise inače dva ugovora u domaćim brodogradilištima za tankere product carriere, a ovisit će o okončanju hrvatskih pregovora s Europskom komisijom koja se oko modela stimuliranja i pomoći brodogradnji vodi već drugo vrijeme. Trebali bi se graditi u 3. maju.