Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

20 C°

Najstarija trajektna linija postaje – sezonska?!

29.12.2011. 23:00
Najstarija trajektna linija postaje – sezonska?!


Paradoks je da u vremenu kada hrvatska država financira megaprojekt trajektne luke u Zadru (Gaženica) od 236 milijuna eura, istoj luci državni brodar ukida jedinu međunarodnu liniju, svodeći je na sezonsku


Prijedlog Jadrolinije je da se međunarodna trajektna linija Zadar – Ancona, koja se već tradicionalno ukida 1. siječnja, bude ponovno uspostavljena 4. travnja 2012. godine.
– Odluka je katastrofalna i apsolutno neprihvatljiva za Zadar, mislimo i za Hrvatsku. Time se praktično najstarija trajektna linija između dviju obala na Jadranu svodi na – sezonsku, kazao nam je Dario Jurin, predsjednik Gospodarske komore Zadar.
Komora inače usuglašava, odnosno daje suglasnost na obalne linije u zemlji s prijevoznicima, odnosno na njihove vozne redove. Međutim, kada je u pitanju međunarodna pruga mišljenje Komore nema obvezujući značaj, ali su ga iz zadarske komore poslali.
Jurin: Pomoći će, vjerujem, i Talijani
 – Organizirali smo i niz susreta s vodstvom Jadrolinije i pokušavali argumentima obrazložiti neprihvatljivost takvog prijedloga, od tradicije do razvojnih projekcija i svega ostalog. Nažalost, za sada nismo naišli na razumijevanje. Ipak ne želimo niti ćemo stati. Pokrenuli smo i inicijativu prema Anconi, tamošnjoj komori i lučkim vlastima s kojima u nizu projekata imamo dobre odnose i kontakte. Želja nam je, a ima naznaka da bi bila prihvaćena, da i tamošnje lučke vlasti snižavanjem dijela troškova doprinesu zadržavanju linije, objašnjava nam daljnje poteze Jurin. Konačno, tu je i mogućnost obraćanja Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kojeg je preuzeo Zlatko Komadina, a u čijoj su nadležnosti ovi poslovi, kao i Jadrolinija kao javno poduzeće.
Dario Jurin i Denis Ikić, tajnik Komore, višestruko su uključeni u poslove Jadrolinije te nam govore da je argument nacionalnog brodara – gubitak. No, za njega nemaju niti precizne podatke, niti izračune niti odnos sezonskog i izvansezonskog poslovanja.
Kod trajektnih linija iznimno je važno pitanje kontinuiteta i stabilnosti. Ukoliko želite imati poslovne subjekte, mislimo prvenstveno na kamione odnosno RO-RO promet, onda morate jamčiti stabilnost, odnosno dnevno ili tjedno odvijanje prometa, inače ispadate iz igre.
Jurin napominje da, uz to što će inicirati razgovor s kolegama u Anconi oko sniženja troškova lučkih vlasti, će sugerirati barem povremeno održavanje linije u kakvom-takvom režimu, ali nikako ne mogu pristati na to da se ukine u potpunosti.
Burić: Grad i Komora moraju to promijeniti
– Naravno, informiran sam o budućem voznom redu i na svima nama – Komori i Gradu Zadru prije svega, a i mi ćemo s naše strane učiniti što možemo da do toga ne dođe, kazao nam je Ivica Burić, ravnatelj Lučke uprave Zadar, koja upravo u ovim godinama vodi najveći projekt – gradnju Nove luke Zadar impresivnog kapaciteta s međunarodnim kruzerskim i linijskim gatovima.
– Ovo je najstarija linija među dvjema obalama, dakle prva koja je uspostavljena između Italije i Hrvatske, u tadašnjoj Jugoslaviji. Svesti je na sezonsku u sklopu projekata kojima Zadar želi u europskim razmjerima osnažiti svoje lučke potencijale, sigurno je nedopustivo. Sezonsku liniju možemo dobiti i od Talijana. Naravno, sjećate se vremena jer je to bilo prije nekoliko godina kada smo imali četiri sezonske linije za Anconu, da bismo sada ostali bez ijedne, kazao nam je Burić.
Razvijanje terminala i ukidanje međunarodne veze
Vratimo se samo konstataciji o paradoksu. Dakle, Hrvatska ulaže izniman novac odobren kreditima Njemačke razvojne banke i Europske investicijske banke u gradnju trajektnog terminala u isto vrijeme kada ukida jedinu međunarodnu vezu koju ta luka održava. Istovremeno je jasno da bez značajnog porasta trajektnog prometa, odnosno RO-RO prometa takva investicija neće imati smisla niti ekonomskog opravdanja. Cijeli je projekt i odobren od strane Europske investicije banke (koja smije financirati samo one projekte koji imaju europsko opravdanje) s računicom neophodnosti bitnog povećanja prometa ove luke. Konačno, trajektna veza Zadar – Ancona nije uspostavljena slučajno već zato jer je riječ o najkraćem, time i najjeftinijem, spoju dviju obala. Split koji je u međuvremenu od rata, posebice od rata u BiH, preuzeo mjesto centralne veze s Anconom, tradicionalno je imao vezu za Pescaru, dok je veza Ancone oduvijek išla iz Zadra.
Pokušaj trajnijeg zatvaranja ove veze imali smo već lani. Tada se ipak uspjelo u tome da je umjesto mjesec dana (opravdano remontom) veza izostala gotovo dva, ali je ipak u ožujku uredno vozila. Sada se rok misli bitno pomaknuti.
 Temeljna strateška prednost ove veze nakon izgradnje vrsnih autocesta je što je njom trebalo privući dio međunarodnog prometa kamiona iz središnje i južne Italije za Srednju i Istočnu Europu.
Dodajmo na kraju da je jedina bitna zemlja za naš turizam iz koje posljednjih nekoliko godina imamo minuse – Italija. Činjenica je da su Talijani zaljubljenici u godišnji odmor s automobilom, a gdje im se osim nas malo što kao izbor nudi. Štoviše, cijeloj Srednjoj i Južnoj Italiji bismo uz adekvatne trajektne veze bili i jedini izbor. No, daleko je lakše doći do Albanije, Grčke pa i Turske nego do nas i dosadašnjom organizacijom trajektnih veza, a kako će tek biti ubuduće…


 ČETIRI MOGUĆA BURIĆEVA NASLJEDNIKA




Pišući o ovoj problematici valja nam spomenuti i skori izbor novog ravnatelja Lučke uprave Zadar, koji će zamjeniti Ivicu Burića.
Do sada su na natječaj pristigle četiri “koverte”. Upravno vijeće na čelu s dr. Živkom Kolegom otvorit će ih odmah po Novoj godini. Nakon njih konačnu riječ će dati ministar Zlatko Komadina, s obzirom da je Lučka uprava Zadar ruka od državnog značaja i u nadležnosti je ministarstva.