Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

Zadar s optimizmom čeka sezonu

Autor: Teuta Babajko Jamičić

30.01.2009. 23:00
Zadar s optimizmom čeka sezonu

Foto: Zvonko KUCELIN



Što se tiče snižavanja cijena turističkih aranžmana, koje su najavile neke mediteranske zemlje, Šupe navodi, kako Hrvatska ne bi trebala slijediti takav primjer. Popusti se mogu davati u određenim, prijelaznim terminima ili turističkim grupama, no cjelokupno snižavanje cijena svih turističkih aranžmana, smatra Šupe, bilo bi katastrofalno
Hrvatski turizam, posljednjih godina jedan od sinonima uspjeha, trenutno se nalazi pred sezonom koja bi vrlo lako mogla prekinuti dominaciju stalnog rekorda, i to uglavnom ne svojom krivnjom. Naime, svijet se sprema za recesiju, a najvažnija hrvatska tržišta, kao što je primjerice talijansko, prolaze kroz teško gospodarsko razdoblje. Na predstojeću turističku sezonu mogli bi utjecati i politički problemi sa Slovenijom, koja je odmah nakon Italije i Njemčke, naše treće najvažnije tržište.
Bescjenje nije hrvatski recept
Da je svjetska kriza ugrađena je i u turističke ciljeve za 2009. godinu, u svojim izjavama potvrdili su i predstavnici Ministarstva turizma i Hrvatske turističke zajednice, koji su prvi put u posljednjih osam godina javno rekli kako bi ih zadovoljilo ponavljanje prošlogodišnjih rezultata.
Podsjetimo, prošlogodišnji rezultati hrvatskog turističkog prometa, iako ostvareni u ozračju naznaka nadolazeće recesije, bili su rekordni. To potvrđuju i podaci Hrvatske narodne banke prema kojima je Hrvatska u prvih devet mjeseci prošle godine od turizma ostvarila 6,8 milijardi eura odnosno 10 posto više nego u istom razdoblju 2007. Takvim financijskim rezultatom u devet mjeseci prošle godine premašena je razina ukupnog deviznog prihoda od turizma za 2007. godinu koji je iznosio 6,7 milijardi eura. Još kad se tome dodaju podaci za četvrti kvartal 2008., očekuje se da će ukupni prošlogodišnji prihod od turizma biti veći od planiranih 7,1 milijardi kuna.
No, i u turizmu, strateškoj i najkonkurentnijoj grani hrvatskog gospodarstva, nastupilo je vrijeme neizvjesnosti. Aktualna situacija na svjetskom tržištu zaista je takva da zahtijeva ozbiljno razmišljanje, i to bez euforije i neostvarivih ciljeva. Naši mediteranski konkurenti već smišljaju kako doskočiti globalnoj, svjetskoj krizi, a shodno tome Turci, Tunižani i Egipćani najavljuju velike popuste na cijene aranžmana. Grci će, čini se, posebno stimulirati svoje državljane da ostanu na odmoru u vlastitoj državi, a tu praksu će najvjerojatnije primjeniti i niz drugih europskih država.
Hrvatske turističke vlasti za sada ne razmišljanju o posebnim pogodnostima kojima bi svoje građane privukle na odmor u vlastitoj državi. Ista stvar je i s hotelijerima, nositeljima turističke industrije, koji nisu skloni velikim popustima. Eventualno se može računati na popuste u predseznoni i posezoni, no prodaja u bescjenje jednostavno nije hrvatski recept za prevladavanje krize.
S takvim stavom složio se i Zvonko Šupe, direktor Turističke zajednice grada Zadra s kojim smo razgovarali o ovogodišnjoj turističkoj sezoni odnosno utjecaju globalne, svjetske krize na turistički promet u Hrvatskoj. Iako se još rano upuštati u procjene o ishodu ovogodišnje turističke sezone, Šupe ističe kako za sada nema naznaka manjeg bookinga sa stranih tržišta.
– Unatoč globalnoj krizi, s relevantnih turističkih punktova u Europi stižu pozitivne informacije za nas. Interes za Hrvatsku je velik tako da nema govora o podbačaju niti smanjenju bookinga na stranim tržištima. Takva je situacija sada, no kakvo će stanje biti kroz nekoliko mjeseci teško je predvidjeti, govori Zvonko Šupe te pojašnjava kako se sve više ljudi na odlazak na odmor odlučuje u zadnji čas, što treba uzeti u obzir kad se prognoziraju turističke brojke.
Stižu Česi, Slovaci i Austrijanci
Budući da zaprimljene registracije u siječnju, u principu čine tek deset posto očekivanih gostiju, za konkretnije procjene o ovogodišnjoj turističkoj sezoni, treba pričekati bar mjesec ožujak. Što se tiče pozitivnih povratih informacija u ovome trenutku, Šupe ističe promocije u Irskoj, Slovačkoj i Italiji, čemu treba dodati i zadovoljstvo turoperatora zbog ostvarenih rezultata na stranim tržištima.
– Iako nas sustiže recesija, gospodarska kriza, Zadar čini mi se ima razloga za optimizam jer sezonu dočekuje s 50 posto više smještajnih kapaciteta nego lani. Naime, otvara se Punta Skala s oko 1300 kreveta što je u ovakvoj situaciju zaista sretna okolnost, zbog koje s optimizmom možemo dočekati ovogodišnju turističku sezonu, kaže Šupe te dodaje kako će turističkim potencijalima zasigurno pomoći i činjenica što je Hrvatska zemlja u koju strani gosti mogu doći relativno brzo, pa čak i automobilom za nekoliko sati, ovisno odakle putuju.
Što se tiče snižavanja cijena turističkih aranžmana, koje su najavile neke mediteranske zemlje, Šupe navodi, kako Hrvatska ne bi trebala slijediti takav primjer. Popusti se mogu davati u određenim, prijelaznim terminima ili turističkim grupama, no cjelokupno snižavanje cijena svih turističkih aranžmana, smatra Šupe, bilo bi katastrofalno. Prema Šupinim riječima, zadržavanje postojećih cijena u ovakvoj situaciji, čini se najprihvatljivijim rješenjem. Poskupljenja Šupe isključuje.
– Hrvatska i Zadar blizu su Europi. Vjerujem kako će Zadar, zbog svojih prirodnih ljepota i kulturno-povijesnih znamenitosti, ali i ostalih turističkih sadržaja, i ove godine biti jedna od traženijih destinacija za odmor, kaže Zvonko Šupe s čijim se optimističnim stavnom složio i Ivo Dunatov, direktor Turističke zajednice Zadarske županije.
Dunatov, kao i Šupe, svoj optimizam potkrijepljuje činjenicama, točnije pozitivnim informacijama koje stižu sa stranih turističkih tržišta. Među najzainteresiranijom klijentelom za odmor u Hrvatskoj, kako navodi Dunatov, su Česi, Slovaci i Austrijanci.
– Informacije s kojima u ovome trenutku raspolažemo govore u prilog o dobrom interesu za Hrvatsku. Iako tržište jest raznoliko, predanjače Česi, Slovaci i Austrijanci. Ukoliko se stvari budu razvijale ovim tempom, vjerujem kako ćemo na kraju sezone zaista imati razloga za zadovoljstvo, govori Ivo Dunatov te dodaje kako je u ovome trenutku nezahvalno davati ikakave prognoze, no dobrim turističkim rezultatima se ipak realno nadati.
Uz pozitivne informacije s turističkih sajmova diljem Europe, Dunatov ističe i dobre najave hotelijera koje su ključne za uspješnu turističku sezonu.
Optimističnim najavama zadarskog turističkog dvojca, Šupe i Duntova, treba pridružiti i pozitivan stav ministra turizma Damira Bajsa koji je naglasio kako će se Hrvatska protiv konkurencije boriti kvalitetom. To podrazumijeva, kako je naveo Bajs pomoć Ministarstva koje će osigurati novu kvalitetu hvatskog turizma, pomažući hotelima da dobiju dozvole za podizanje kategorije na četiri i pet zvjezdica. Prema Bajsu, Ministarstvo s privatnim sektorom ima partnerski i kvalitetan odnos, a jedino njihovim zajedničkim nastupom hrvatskom turizmu može se dati šansa u godini koju će obilježiti borba za svakog gosta.


 NOVE HRVATSKE MJERE


Tijekom 2009. godine za promociju hrvatskog turizma, Ministarstvo turizma u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom i privatnim sektorom, izdvojiti će se 173 milijuna kuna, što je tri puta više nego lanjske godine. Donesene su tri nove mjere, za turoperatore i putničke agencije, za jačanje predsezone i posezone te jačanje aviodestinacija, kojima bi se, temeljem zajedničkih, vezanih sredstava za promidžbu trebala prevladati eventualna lošija prodaja na samom početku godine.
Deset milijuna kuna izdvojiti će se za internetsko oglašavanje. Do sada se za to trošilo tek dva milijuna kuna, a dodatno će se stimulirati i turoperatori koji ove godine dovezu najviše putnika. U planu je i pojačano oglašavanje na najjačim emitivnim i novim tržištima poput njemačkog, talijanskog i skandinavskog.




 STAGNACIJA SVJETSKOG TURIZMA


U svjetskom je turizmu prošle godine zabilježeno 924 milijuna međunarodnih turističkih dolazaka, što je 16 milijuna ili 2 posto više nego je bilo u 2007., dok bi se 2009. slijedom usporavanja turističke potražnje i ako se kriza nastavi mogla dogoditi stagnacija ili čak i pad dolazaka do 2 posto.
To pokazuje najnovije izdanje Turističkog barometra Svjetske turističke organizacije (UN World Tourism Organization-UNWTO), kojeg ta specijalizirana agencija UN-a za turizam objavljuje tri put godišnje sažimajući turističke rezultate za cijeli svijet. Prema Barometru prva je polovica 2008. bila prilično uspješna u svjetskom turizmu, ali je tijekom druge došlo do značajnog usporavanja turističke potražnje zbog nestabilne svjetske ekonomije. Nastavak takvog trenda očekuje se i u ovoj godini slijedom čega bi se u svjetskom turizmu, kako napominju iz UNWTO-a, prvi put nakon dugog niza godina porasta mogla dogoditi stagnacija ili čak i neznatno opadanje tijekom godine odnosno pad dolazaka do 2 posto.