Nakon fizike i matematike, osnovan Centar izvrsnosti iz informatike

Slika korisnika admin
Marin GOSPIĆ

Tridesetak djece iz gradskih škola zainteresiranih za informatiku, okupili su se u subotu po prvi put na početku još jednog, trećeg zadarskog, centra za izvrsnost i to iz informatike. Nakon matematike i fizike, Zadar želi još izvrsnih, a dobar odaziv mladih Zadrana pokazao je da to žele i oni. Okupili su se u Osnovnoj školi Šimuna Kožičića Benje kako bi s voditeljem Antom Marjanovićem i još dvojicom voditelja dogovorili termine i lokaciju njihovih sastanaka.

- Dobar broj učenika želi pohađati dva centra izvrsnosti, na primjer i matematiku i informatiku, pa ćemo nastojati dogovoriti termine da se ne poklapaju i da svima bude što zgodnije. Očekujemo da će u Centru izvrsnosti za informatiku biti oko 40 učenika, od 5. do 8. razreda škola s područja Grada Zadra, rekao je Marjanović, inače profesor fizike u Benje.

U Benje su se u isto vrijeme održavale i radionice iz Centra izvrsnosti za fiziku koji djeluje već drugu godinu. Osmaši su se pripremali za školska natjecanja iz fizike koja su na rasporedu upravo danas, a sedmaši su imali još jedan uobičajeni susret.

Pokusi i zadaci

- Na početku napravimo jedan pokus, praktični, istraživački zadatak. Danas smo, primjerice, istraživali kako sila trenja ovisi o težini tako što smo po malo dolijevali vodu u čašu. Različita mjerenja učenici su grafički prikazali. Taj dio jako vole zato što na nastavi ne stignu sami raditi takve pokuse, već češće pogledaju snimku ili nastavnika koji im pokaže kako se to radi. Poslije pokusa, rješavamo složenije zadatke s natjecanja, rekla je voditeljica ovog centra Snježana Stanin.

U Centru je ukupno pet voditelja koji imaju grupe, najčešće od 7 do 10 učenika.

Kako je rekla Stanin, samo to što se subotom ujutro ustaju, dok njihovi vršnjaci spavaju, i dolaze učiti fiziku, znači da to zaista žele i uživaju u tome.

- Najdraži su mi pokusi, a dobro je i što se upoznajemo s učenicima iz drugih škola, rekla je učenica Ana. To je potvrdila i njezina kolegica Marta koja koji put i kod kuće napravi neki pokus koji vidi na televiziji.

U subotu su na prvom susretu Centra izvrsnosti iz informatike bili i Joso Nekić, pročelnik za odgoj i školstvo Grada Zadra i njegov suradnik Ivan Hajdić.

Kako je rekao Nekić, temeljna ideja da Grad Zadar pokrene centre izvrsnosti proizašla je iz želje da se podupire nadarenost djece u određenom području.

- To je dodana vrijednost redovitoj nastavi za onu djecu koja su nadarena i zainteresirana proširivati svoje znanje. Smatramo da su sva djeca na nekom području nadarena, a zadatak cijelog sustava je otkriti nadarenost i poticati je. Kod neke se djece pokaže brzo, dok su neka zatvorenija i treba malo 'zagrebati ispod površine'. Na temelju toga bi se trebao reformirati i cijeli obrazovni sustav - tako da poslanje učitelja bude usmjereno upravo na otkrivanje nadarenosti, a školski sustav da omogući svima da se realiziraju i da kroz rad nadarenost postane izvrsnost. Jer potrebni su nam izvrsni na svakom području, rekao je Nekić.

S poticanjem izvrsnosti kod najmlađih građana u obliku centara, Grad Zadar je započeo još školske godine 2012./2013. Kako je rekao Ivan Hajdić, viši stručni suradnik za odgoj u gradskom Odjelu za odgoj i školstvo, Grad je zajedno s Matematičkim društvom Zadar za učenike osnovnih škola pokrenuo pilot projekt osnivanja Centra izvrsnosti za matematiku. Tada je centar izvrsnosti postojao samo u Varaždinu, Grad Zadar je sada već osnovao i treći, a Split tek prvi ovog polugodišta.

Velik interes za matematiku

- Centar za matematiku je okupio 30 učenika koji imaju afinitet za ovaj predmet, pokazuju nadarenost i interes za matematiku te sudjeluju u školskim natjecanjima u organizaciji Agencije za odgoj i obrazovanje. Kako su povratne informacije o uspješnosti programa vrlo pozitivne, s ovim programom nastavlja se i tijekom školske 2016./2017. godine. Centar trenutačno okuplja 40 zainteresiranih učenika koji pohađaju gradske škole. Program realiziraju učitelji članovi Matematičkog društva Zadar u prostorima Sveučilišta u Zadru, rekao Hajdić.

Uskoro se krenulo i s drugim predmetom koji slovi kao bauk. Od drugog polugodišta školske 2015./2016. godine Grad Zadar je kao projekt pokrenuo i Centar izvrsnosti za fiziku.

- Program provode učitelji osnovnih škola Grada Zadra u prostorijama škole Šimuna Kožičića Benje. Cilj rada Centra je približiti znanost učenicima, motivirati ih za istraživanje i stjecanje novih znanja te poboljšati javnu percepciju o znanosti. Centar trenutno okuplja 55 zainteresiranih učenika koji pohađaju gradske škole, kazao je Hajdić.

Iz Centra je proizašao i projekt Mali znanstvenici koji je namijenjen učenicima 3. i 4. razreda osnovne škole, a odvija se kroz pet radionica iz fizike gdje će djeca kroz kreativno učenje, eksperimentiranje i dobru znanstvenu zabavu stjecati znanja.

Napredovanje i nova znanja

- U ovakvom tipu radionice djeca imaju priliku izraziti svoju kreativnost i inovativnost, testirati svoje pretpostavke i isprobati moguća rješenja, slobodno istraživati i izraditi nešto što zaista funkcionira. Djeca postaju aktivni sudionici vlastitog razvoja i razvijaju svoje kognitivne i motoričke sposobnosti te komunikacijske i socijalne vještine kroz različite teme radionica, istaknuo je Hajdić.

Kao najnoviji projekt, u tijeku je i osnivanje Centra izvrsnosti za informatiku.

- Sukladno Programu javnih potreba u predškolskom odgoju i školstvu Grada Zadra za 2017. godinu, Grad u suradnji s Društvom informatičara Zadar, od drugog polugodišta školske 2016./2017. godine pokreće projekt Centar izvrsnosti za informatiku. Centar će okupiti učenike osnovnih škola grada Zadra koji iskazuju poseban interes i napredak u informatici, navodi Hajdić dodajući da će i ovaj program provoditi učitelji osnovnih škola iz Zadra.

- Primarni cilj Centra izvrsnosti za informatiku je pružiti priliku talentiranim učenicima da se suoče s izazovima koje ne susreću u uobičajenom školskom okruženju i da u izabranom području informatike mogu napredovati i steći nova znanja. Kontinuiranim radom s učenicima želimo razvijati i usavršavati informatički način razmišljanja te način rješavanja problema. Razvija se i samostalnost učenika te originalnost kod rješavanja problema tako da učenik zna naći originalno rješenje problema koje je u skladu s njegovim načinom razmišljanja, a ne da se oslanja na rješavanje zadataka 'po formuli', pojasnio je Hajdić.

Sudjelovanje na različitim kategorijama natjecanja Infokup će služiti primarno kao povratna informacija učenicima i njihovim mentorima.

Plan za iduću školsku godinu je osnovati radionice iz drugih područja informatike ovisno o interesu učenika.

- Također se planiraju osnovati radionice za talentirane učenike nižih razreda osnovne škole (od 1. do 4. razreda) kako bi se što ranije počeo razvijati informatički način razmišljanja te kako bi učenici pri upisu u 5. razred imali što bolje predznanje, što će uvelike povećati njihove izglede da napreduju i pokažu što bolje znanje iz područja koje su izabrali, kazao je Hajdić.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno