Subota, 20. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

6 C°

Cijena rada zadarskih konobara poskupjela za 50 posto!

01.08.2018. 09:43
Cijena rada  zadarskih  konobara  poskupjela  za 50 posto!


Dva najveća problema s kojima se mi ugostitelji susrećemo su prevelik PDV i poskupljenje cijene rada, ističe Robert Kovačević, predsjednik zadarskog Ceha ugostitelja. Uz navedene Kovačević izdvaja i druge poteškoće na koje nailaze zadarski ugostitelji, uspoređujući domaću situaciju i s onom u inozemstvu, konkretno u Francuskoj, s obzirom da je često tamo i dobro je upoznat s francuskim zakonodavstvom po tom pitanju.
– Naš je PDV prevelik u odnosu na druge zemlje koje se bave turizmom. PDV je ugrađen u cijenu i doslovno nas guši. Mi ne naplaćujemo uslugu već proizvod. Primjerice, kod nas je cijena kave, da uzmem to za ogledni primjer, ista na šanku i za stolom što nije slučaj u Italiji i Francuskoj gdje se kava može popiti za jednu cijenu ako stojiš i napraviš to za šankom u odnosu na cijenu ako uzmeš stol. Isto tako, što je velik problem je cijena rada djelatnika koja je ove godine poskupjela i za 50 posto. Jedan konobar će stoga najmanje zaraditi 7.500 kuna, što svakako nije malo, naglašava Kovačević.
Kao sljedeći problem izdvaja i cijenu pića i ostalih stvari koje im trebaju za rad koje u sezoni, kako dodaje, "narastu" i za 300 posto više.
– Mi nemamo utjecaja na dobavljače pa nam se događa da nakon što smo iskreirali cjenike nabavka robe poraste i za 300 posto više. Treba li što reći nego da je, primjericce, cijena točenog piva viša u nabavi nego u boci? A da ne govorim o nedostatku stručnog kadra kojeg sve više i više nedostaje, upozorava Kovačević.
Prvi čovjek zadarskih ugostitelja se osvrće i na problem dostave u gradu, o čemu se puno pisalo i naglašava da je Grad napravio odličan potez što je to regulirao i odredio mjesta i sate za dostavu.
– Svaki pošteni opskrbljivač će poštivati taj propis a onda će kroz praksu to i zaživjeti, smatra Kovačević.
Osvrće se i na suradnju s vlasti i naglašava kako se svake godine pred sezonu ugostitelji sastanu s predstavnicima Grada, PU, Carine i raznih inspekcija kako bi razmotrili situaciju i vidjeli što se može i treba napraviti.
– Na te nam se sastanke svi odazovu i ono što bih stoga želio reći je to da su nam institucije s kojima se dogovaramo partneri, da im obrtnici i građani nisu suprostavljena strana već da se moramo razumjeti i komunicirati, dodaje dalje Kovačević.
Predsjednik Ceha ugostitelja komentira i zakupe javnih prostora, o čemu se dosta polemiziralo u zadnje vrijeme kada su u javnost dospjela dugovanja Gradu nekih tvrtki i naglašava da ne bi konkretno o tome jer je svaki slučaj za sebe i treba vidjeti s pravne strane na koji je način nastao dug.
– Treba naravno utvrditi točne pojedinosti za svaki dug, no on što mene zanima, zapravo ugostitelje, je nelojalna konkurencija, dakle ljudi koji nisu u sustavu PDV-a pa imamo situaciju da jedan kafić koji nije u sustavu PDV-a radi sve do određene cifre do koje nije dužan platiti PDV. A onda kada pređe cifru, vlasnik/ica zatvore caffee i otvore drugi. I onda opet po starom. No da imamo licence kao, primjerice, u Francuskoj, onda se to ne bi moglo događati. Jedan vlasnik ugostiteljskog objekta bi itekako vodio računa da posluje u skladu sa zakonjom jer bi se kvaliteta rada direktno odražavala na licencu. Ne bi nam se događalo da netko posluje cijeli život pa kada ide u mirovinu prodaje lokal čija vrijednost uopće ne ide u skladu s kvalitetom, reputacijom objekta. Licenca bi pokrila sve aspekte poslovanja i rasla u odnosu na prihode pa bi obrtnicima bilo itekako u interesu da budu legalni i da prijavljuju sav promet. Licenca eliminira sve one koji rade ilegalno i puno bi unaprijedila našu djelatnost. Koliko je transparentno poslovanje uz licencu govori i podatak da vi vani ne možete prodati licencu ako niste podmirili davanja prema državi. To se regulira preko posebnog računa, objašnjava Kovačević.
Za kraj Kovačević komentira i hrvatski turistički bum proteklih godina i kaže da nam se turizam jednostavno dogodio jer su Grčka i Turska bile pale, no sada kada se njihova tržišta opet otvaraju, kako naglašava, bit će potrebno puno više rada.
– Ovo što smo imali predhodne dvije godine nije bilo realno i ova sezona pokazuje realnost. Trebat će stoga za naredne godine napraviti dobar turistički plan i trebat ćemo biti svjesni da će biti teže i ne brojati više noćenja već ukupan prihod od turizma, kao pravi pokazatelj uspjeha turističke sezone, zaključuje Kovačević.