Turistički vodiči doslovno se bore za goli život: Mnogi razmišljaju čak i o – prekvalifikaciji

Poruka greške

Deprecated function: The each() function is deprecated. This message will be suppressed on further calls u _taxonomy_menu_trails_menu_breadcrumb_alter() (linija 436 od /opt/nginx-1.17.9/htdocs/zadarskilist.hr/sites/all/modules/taxonomy_menu_trails/taxonomy_menu_trails.inc).
Slika korisnika mkvanja
AMBASADORI ZEMLJE
Činjenica je da je većina vodiča zadnja vođenja imala još krajem prošle godine, a kako stvari stoje epidemiološki, izvjesno je da će na nova čekati do proljeća iduće godine. To je jako dug period, stoga su mjere Vlade njima bile vrlo bitne
VEDRAN KARUZA
Za njih se kaže da su najbolji ambasadori svoje zemlje

Za njih se kaže da su najbolji ambasadori svoje zemlje. Što nije ni čudo obzirom da je iz prve ruke predstavljaju gostima. Riječ je, jasno, o turističkim vodičima, koji, nažalost, ove godine nisu imali kome predstavljati Hrvatsku. Posla je uslijed koronakrize bilo vrlo malo ili gotovo uopće nije pa se mnogi boje za golu egzistenciju.

O tome kakva je ovogodišnja situacija s turističkim vođenjima Nasrin El Gharni, predsjednica Sekcije turističkih vodiča pri Udruženju obrtnika Rijeka kazala je kako su vodiči ove godine imali jako malo posla.

– Nešto malo vođenja je bilo za goste ruskog govornog područja, ali ne iz Rusije, već onih koji žive u EU zemljama, kao i za goste iz Poljske. Za druga tržišta praktički ništa. Recimo za englesko govorno područje cijela je godina otkazana.

Primjerice za SAD smo već na proljeće znali da ove godine neće biti ništa. Što se tiče Velike Britanije, nešto posla s tog tržišta su imale kolege na jugu Hrvatske kamo ovi gosti u pravilu više dolaze, dok ovdje vrlo slabo ili ništa.

Izostala su ta kružna putovanja. Njemačkih grupa pak uopće nismo imali. Stoga su mjere Vlade vrlo bitne i pomogle su nam u ovim mjesecima. Ono što nas muči jest da ne znamo do kada će one trajati, pa je vrlo teško planirati život i troškove.

Činjenica je da je većina vodiča zadnja vođenja imala još krajem prošle godine, a kako stvari stoje epidemiološki, izvjesno je da će na nova čekati do proljeća iduće godine. To je jako dug period, a jasno je da moramo plaćati svoje obaveze i slično.

Naravno, da vodičima nije u interesu da moraju ovisiti o pomoći države, već ljudi žele živjeti od svog posla, tako da se mnogi pokušavaju snaći na druge načine. Mnogi bi se i prekvalificirali, međutim to nije proces od dva, tri mjeseca, a i pozicioniranje na tržištu traži vremena.

Stoga su naknade za nas dobrodošle i potpuno opravdane, ispričala nam je El Gharni dodajući kako je jasno da će biti jako teško preživjeti zimu te kako je sigurno bolja varijanta prekvalifikacija.

Svugdje slično

Ukazala je i kako dio vodiča ipak nije ušao u mjere. Naime, ima onih koji su bili zaposleni na određeno u turističkim agencijama i kao takvi sada ne mogu koristiti mjere pomoći države. No, reći će kako su vodiči srećom vrlo snalažljivi pa se tako dio vodiča primjerice, preorijentirao na buking brodova, bave se prevođenjem i slično, no to je i dalje mali obim posla.

Branša sada ustvari ne funkcionira, kažu turistički vodiči koji ovo vrijeme koriste i za usavršavanja i edukacije kako bi iduću godinu dočekali još spremniji. Isto tako ukazuju kako je problem, dakle, što nije bilo grupa, a individualna vođenja su ustvari vrlo rijetka. Isto tako dodaju kako su osim njih na koljena bačeni i prijevozici, autobuseri, kao i industrija evenata.

Pojašnjavajući koliko ustvari u regiji ima vodiča, naša je sugovornica kazala kako u Udruzi vodiča Liburnija i Udruzi vodiča Kvarner imaju oko 120 članova. Međutim, vodiča ima na riječkom i liburnijskom području koje ove udruge obuhvaćaju, sveukupno tristotinjak.

Nekima je to osnovni posao, i oni su u najtežoj poziciji, dok je jednom manjem dijelu dodatni posao. U cijeloj Hrvatskoj ima pak oko pet tisuća turističkih vodiča. Doznajemo i kako je posljednjih godina ustvari zabilježen velik rast broja vodiča. Naime, na valu rasta turizma u Hrvatskoj mnogo je je onih koji su se odlučili baviti vođenjima te je broj vodiča posljednje vrijeme narastao.

Što se tiče najava za 2021., one pristižu, i to u konstantno. Naime, i vani se partneri pokušavaju pripremiti na vrijeme kako bi se posao, kada epidemološka situacija dozvoli, što prije ponovno pokrenuo. A što se tiče stanja u drugim zemljama, El Gharni je kazala kako su, mnoge kolege ostale bez posla ili su na čekanju. Dakle, situacija je svugdje vrlo nezahvalna.

Marija Volf Puž, predsjednica Udruge vodiča Kvarnera, također je ukazala na loše stanje.

– Sve zajedno nije bilo posla, pad je velik, potvrdila je i Volf Puž istaknuvši kako se vodiči stvarno nadaju da će se mjere potpore nastaviti obzirom da su, u pravilu, obrtnici paušalisti što znači da imaju polugodišnje obrte.

Loša situacija

– Mi se nadamo da će nam pomoć produžiti i preko zime. Naime, to su sve visokoobrazovani ljudi koji govore dva ili tri strana jezika i ako ne mogu ovdje osigurati egzistenciju teško da će i ostati ovdje.

Netko tko govori tečno njemački ili talijanski, može si naći posao u Njemačkoj, Austriji ili Italiji. Situacija je općenito loša, mi kao vodiči ove godine praktički nismo radili, rekla je predsjednica Udruge pojašnjavajući kako su vodičima glavna sezona ustvari predsezona i posezona, a ne ljetni mjeseci. A taj dio je izostao, a i naznake za jesen za sada ne izgledaju dobro.

– Tu je izostanak avioletova s dalekih tržišta, odnosno SAD-a, Kanade, Australije, Novog Zelanda. Preostala su nam, dakle, europska tržišta, međutim, nama vodičima su važni gosti koji dolaze autobusima, dakle, organizirane grupe gostiju, a njih nije bilo.

I problem je što kod autobusnog prometa nema regulacije na razini EU o potrebnim mjerama koje se treba ispoštovati, već to svaka zemlja definira samostalno. Također i mjere, koje se donose, se brzo mijenjaju i to stvara veliku nesigurnost sami prijevoznika koji se onda niti ne usude putovati duž Europe i drže se svojih država.

Primjerice u Hrvatskoj je dozvoljeno 30 osoba u autobusu kapaciteta 50 mjesta, dok je već u Sloveniji dozvoljeno 25 njih. I naše agencije i autobuseri su u istoj situaciji te su se više okrenuli domaćem tržištu.

Ono što mi najviše zamjeramo je da se, da li na lokalnoj razini ili u Hrvatskoj turističkoj zajednici, nije napravilo dovoljno na promociji činjenice da je Hrvatska još uvijek sigurna zemlja što se tiče epidemiološke situacije, puno bolja od drugih mediteranskih zemalja i ovdje se ljudi osjećaju sigurnima, ukazala je predsjednica Udruge.

Kako preživjeti zimu

Inače, tijekom ljeta vodiči rade primjerice brodske ture jedrenjacima i minikruzerima, međutim i taj je segment jako podbacio te su i brodari u velikim problemima, a samim time i vodiči nisu imali vođenja grupa s jedrenjaka.

– Mi nismo jedini koji su stradali uslijed ove situacije. Mi smo vezani na turističke agencije, uz brodare koji su isto u velikim problemima, autobusere. Nažalost ne znamo što će biti s turističkim agencijama, posebno velikima, da li će uspjeti preživjeti.

Neki su, naime, turistički vodiči vezani samo za agencije, godinama rade za neku agenciju koja ih prijavi u ožujku i imaju ugovor do jeseni. Dakle svi smo dio lanca koji je jako stradao. Sve u svemu, avio gosti ove godine uopće nisu došli i neće tako brzo jer nema avio linija, autobuseri isto tako ne žele riskirati jer nema sigurnosti, odnosno jedinstvene regulative na razini EU i čak i da postoji, situacija se tako brzo mijenja, dok se autobusna putovanja planiraju barem dva ili tri mjeseca unaprijed.

Tako da se nadamo da će država nešto poduzeti da preživimo zimu jer ukoliko ne mogu preživjeti, velik dio vodiča će se preorjentirati ili, nažalost, otići, kazala je Volf Puž.

Kategorija: 
Ocjena: 
Nije još ocijenjeno