Hrvatska je blagovremenim pripremama i nizom uhodanih te dodatnih mjera, uz snažniju potporu iz državnog proračuna, koncentrirana na ponavljanje dobrih posljednjih sezona kojima je svrstana među turističke pobjednike u svjetskim razmjerima
Turističko vijeće i Sabor Hrvatske turističke zajednice (HTZ) prihvatili su Program rada HTZ-a za 2011. po kojemu se uz prihode i rashode od po 286,7 milijuna kuna uz ostalo naglasak stavlja na turistički manje razvijena područja Hrvatske, pojačane marketinške aktivnosti na internetu te održanje ukupnih rezultata u turizmu na razini ove godine.
Predstavljajući na Saboru Program rada za 2011. ministar turizma i predsjednik HTZ-a Damir Bajs naglasio je kako su sve mjere usmjerene na daljnji razvoj turizma, dok je direktor Glavnog ureda HTZ-a Niko Bulić kazao da će u marketinškim i promotivnim aktivnostima za 2011. naglasak biti na nautičkom i kamping sektoru, privatnom smještaju i kontinentu.
Vrijeme internetskog turizma
Temeljna novost je, kazao je Bulić, nadzor sustava turističkih zajednica, kojim će se redovito ili po potrebi i izvanredno provoditi kontrola rada u sustavu.
Govoreći o pojačavanju aktivnosti na internetu ministar Bajs je pak najavio da se od siječnja iduće godine aktivno kreće ka novom dugoročnom programu izrade jedinstvenog online portala hrvatskog turizma i ponude sa svim podacima. Radit će se u suradnji s privatnim sektorom kako ne bi javni sektor konkurirao privatnom koji svaki za sebe već ima svoje portale.
Internet se zadnje tri godine općenito pokazao dobrim marketinškim alatom te će se i iduće godine za to usmjeriti jedan posto više novca nego ove godine ili 15,6 milijuna kuna, dok je za TV globalno i oglašavanje po tržištima predviđeno jedan posto manje novca ili 37,1 milijun kuna.
Za oko milijun kuna, na 26 milijuna, povećan je iznos za sajmove i prezentacije, dok je za najvećih 93 posto povećan iznos za sufinanciranje i potpore u nerazvijenim područjima, na 13,5 milijuna kuna. Za 25 posto, na 500 tisuća kuna povećava se i iznos za tradicionalni HTZ-ov servis dobrodošlice, a za 26 posto, na 2,1 milijun kuna nadzor i edukacija u sustavu turističkih zajednica.
Sve je to dio ukupnih rashoda HTZ-a koji se za 2011. planiraju u iznosu od 286,7 milijuna kuna, koliko je planiran i iznos ukupnih prihoda.
Ukupne prihode HTZ-a za 2011. od 286,7 milijuna kuna (3 posto više nego ove godine) temelje na 120 milijuna kuna iz državnog proračuna ili 7 posto više nego ove godine, na 88,3 milijuna kuna ili 9 posto više od boravišne pristojbe, te na ostalih 7 milijuna kuna prihoda i na 25 milijuna kuna prenesenih prihoda iz prethodne godine.
Udruženo oglašavanje
Na natječaje Hrvatske turističke zajednice (HTZ) za udruženo oglašavanje za 2011. od ukupnih 374 pristiglih zahtjeva tek je 20-ak za programe za domaćeg gosta, što je znatno manje od očekivanja te je potrebno pojačati informiranost i promociju tih programa među turističkim odredištima i zajednicama, hotelijerima i putničkim agencijama, upozorio je na sjednici ministar turizma i predsjednik HTZ-a Damir Bajs.
Istaknuvši da je u programima Ministarstva turizma, HTZ-a te u Akcijskom planu za turizam Vlade RH za 2011. poseban naglasak prvi put stavljen upravo na domaćeg gosta i njegov “povratak” u hrvatski turizam, ministar je naglasio kako još ima vremena da se zainteresirani jave na te natječaje.
Sredstva su osigurana i čekaju, a novi rok za to je do 21. siječnja iduće godine. Po potrebi će se i produljiti sve dok se ne iskoristi oko 5,5 milijuna kuna koliko HTZ i ministarstvo imaju predviđeno za potpore za te programe. Riječ je o programima kojima se podupire ostanak domaćih gostiju u Hrvatskoj i njeno upoznavanje, i to s 50 kuna po putniku na jednodnevnim izletima te s 200 kuna po putniku kada je u pitanju trodnevni program s dva noćenja.
Za ovaj potonji stigao je do sada samo jedan zahtjev i to zagrebačke agencije RTA koja je predložila programe za pet hrvatskih županija, pa je stoga ministar poručio i odredištima i turističkim zajednicama i hotelijerima i agencijama da dobro prouče natječaje, da se udruže te pokušaju zajedno smisliti nove ili uvezati već postojeće proizvode i programe kako bi iskoristili predviđena sredstva koja nisu mala.
Time bi i putovanja po Hrvatskoj za određene socijalne skupine poput školske djece i umirovljenika posebno u pred i posezoni mogla biti znatno jeftinija nego sada.
To je i na tragu trendova u Europi i svijetu gdje se pojačava domaći turizam, jer pitanje je, kako je kazao ministar Bajs, koliko se u hrvatskom turizmu može dalje povećavati udjel stranih turista i je li baš dobro da stranci imaju udjel u ukupnim noćenjima od 90 posto.
Pravovremena priprema
Za sljedeću su turističku godinu Ministarstvo turizma i Hrvatska turistička zajednica (HTZ) već pravovremeno donijeli Akcijski plan hrvatskog turizma u kojem su, između ostalog, sadržane i mjere udruženih tržišnih aktivnosti, proširene s tri dodatna modela te predstavljene 8. studenog ove godine na najvećem svjetskom turističkom sajmu u Londonu (WTM).
Za razliku od prošlogodišnjih devet, ove je godine mjerama udruženih tržišnih aktivnosti obuhvaćeno ukupno 12 modela, od kojih se njih deset odnosi kako na domaće, tako i na strane organizatore putovanja. Kao i prijašnjih godina, spomenute su mjere donesene, odnosno usuglašene na temelju javno-privatnog partnerstva, što se već pokazalo uspješnim modelom u pripremi i realizaciji turističke godine.
Na taj će način Hrvatska spremno dočekati izazovnu turističku 2011. godinu u kojoj se, prema procjenama Svjetske turističke organizacije (UNWTO), očekuje tek minimalan oporavak europskog turističkog sektora.
Predviđenim se mjerama 2011. godine u Hrvatsku planira dovesti više od 2,6 milijuna turista. Među turoperatorima, koji su se prijavili na natječaj, su i vodeći svjetski organizatori putovanja poput ID Riva Tours (Njemačka i Nizozemska), TUI UK (Velika Britanija) i Gruber Reisen. (Austrija).
Kada je riječ o planiranim tržišnim aktivnostima za turističku 2011. godinu riječ je zapravo o tri osnovne skupine mjera:
1. Mjere za međunarodno tržište (pod nazivom – Dođi u Hrvatsku) podrazumijevaju aktivnosti usmjerene na:
– cjelogodišnje povećanje organiziranog dovođenja turista u Hrvatsku
– povećanje organiziranog zračnog prijevoza u glavnoj sezoni te u pred i posezoni
– povećanje organiziranog autobusnog ili željezničkog prijevoza u pred i posezoni
Mjere za domaći turizam
2. Mjere za domaće tržište (pod nazivom – Ostani u Hrvatskoj), u okviru kojih će:
– biti izrađeni paket aranžmani s najmanje četiri noćenja, prilagođeni kupovnoj moći i interesu domaćih turista
– biti promovirana domaća turistička ponuda u kampanjama domaćih putničkih agencija koje imaju programe školskih putovanja s četiri noćenja u pred i posezoni u Hrvatskoj
– biti promovirani programi putovanja za hrvatske umirovljenike s četiri noćenja u pred i posezoni u Hrvatskoj
3. Domaće tržište – turistički nerazvijena područja (pod nazivom – Upoznaj Hrvatsku) mjera je kroz koju će biti promovirana turistička ponuda turistički nerazvijenih dijelova Hrvatske, s naglaskom, između ostalog, na:
– programe u pred i post sezoni
– poticanje potražnje za organizirane turističke programe
– poticanje razvoja novih turističkih proizvoda
– stvaranje povoljnijih uvjeta boravka turista.
Osim toga, neke od mjera bit će i:
– aktivnosti na tržištima Njemačke, Italije, Austrije, Slovenije i drugih te pojačane promotivne aktivnosti na tržištu Poljske
– pojačana promocija na tržištima Ukrajine i Turske (zbog povećanog interesa)
– otvaranje predstavništva HTZ-a u Kini (u suradnji sa Slovenijom ili samostalno)
– uspostava središnjeg pretraživača hrvatske turističke ponude (online)
– nastavak politike liberalizacije viznog režima
– preporuke oko usklađivanja školskih praznika s potrebama turizma u zajednici
– preporuke školama da maturalna i ostala putovanja organiziraju u Hrvatskoj
– preporuke privatnom sektoru (hotelijerima, ugostiteljima) oko politike cijena – “vrijednost za novac”.
Stanje na emitivnim tržištima
Iako Svjetska turistička organizacija (UNWTO) procjenjuje da će svjetski turizam 2010. godinu završiti s oko 5 posto boljim rezultatom od prošlogodišnjeg, rast nije ujednačen. Tako je, primjerice, snažan oporavak zabilježen u regijama Azije, Pacifika i Bliskog Istoka, dok se Europa oporavlja znatno sporijim tempom.
U okvirima sporog europskog oporavka, Hrvatska je iznimka. Osim što se na svjetskoj ljestvici nalazi na četvrtom mjestu po rastu međunarodnih dolazaka, podaci s najvažnijih emitivnih tržišta pokazuju kako je i dalje jedno od najtraženijih odredišta za odmor. I ove su godine Njemačka, Slovenija, Italija, Austrija i Češka bila naša ključna emitivna tržišta, prema kojima je usmjereno najviše promidžbenih aktivnosti, no brojne aktivnosti poduzete su i na dalekim tržištima poput Kine i Indije.
Analiza učitanih riječi i traženih pojmova na Google-u, provedena u Njemačkoj, pokazuje kako se u segmentu traženja ključnih riječi “kampovi” i “apartmani” Hrvatska nalazi u samom vrhu zajedno s Italijom, dok se u segmentu hotela, potražnja za Hrvatskom nalazi u prosjeku ostalih zemalja.
Iz Slovenije je u jedanaest mjeseci ostvaren porast od 6,5 posto u dolascima i 11 posto u noćenjima. Slovenski turisti najbrojniji su na jadranskoj obali i čine 11 posto ukupnog prometa, što stručnjaci objašnjavaju poboljšanjem odnosa dviju zemalja, pojačanim promotivnim aktivnostima te sve boljim infrastrukturnim sadržajima.
Na austrijskom tržištu Hrvatska i dalje drži poziciju jednog od tri najtraženija inozemna odredišta, uz Italiju i Njemačku. Nastavak tog trenda očekuje se i iduće se godine, kada se uvodi i nova čarter linija iz Innsbrucka za otok Krk.
Ukupno postignuti rezultati sa slovačkog tržišta ukazuju na porast od 4,7 posto u dolascima i 7,4 posto u noćenjima (siječanj-studeni). Također, Hrvatska je ove godine po jedanaesti put obranila poziciju prvog odredišta za odmor na slovačkom tržištu.
Hrvatska je tijekom 2010. godine i u Mađarskoj bila najtraženije inozemno odredište za ljetovanje i odmor, a u jedanaest mjeseci noćenja mađarskih turista porasla su za 3 posto, dok su dolasci pali za 2 posto.
Hrvatska je 2010. godine zabilježila visoku stopu rasta turističkog prometa iz Rusije – 200 tisuća dolazaka i 1,5 milijuna noćenja. Polovica ruskih turista odmarala se u Istri, a sve omiljenije odredište postaje i Zagreb. Zanimljivo je da ruski turisti zauzimaju prvo mjesto po dužini boravka u Hrvatskoj, koja se prema ukupnom broju putovanja Rusa nalazi na 13. mjestu.
Od siječnja do listopada iz SAD-a je zabilježeno 125 tisuća dolazaka (+8%) te 358 tisuća noćenja (+13%), a iz Kanade 40,5 tisuća dolazaka (+18%) te 125 tisuća noćenja (+22%). Iduće se godine u Sjevernoj Americi očekuje porast interesa za specijalizirane i tematske ture kroz Hrvatsku.
Unatoč nešto slabijim rezultatima u listopadu i studenom, ukupno se u jedanaest ovogodišnjih mjeseci bilježi porast broja dolazaka britanskih gostiju.
S druge strane, predstavnici vodećih čeških putničkih agencija predviđaju kako bi 2011. godine Česi, osim “klasičnih” odredišta poput Hrvatske, Slovačke i Italije, u većem broju mogli putovati prema dalekim odredištima.
Također, iz Francuske, unatoč dobroj posjećenosti ljeti, bilježimo pad u pred i posezoni, a 2 posto manje noćenja ostvareno je ove godine i iz Italije. Ipak, s obzirom na ukupna kretanja s talijanskog tržišta, rezultati nisu nepovoljni budući da se u usporedbi s konkurentskim zemljama, Hrvatska kreće oko prosjeka (u Grčkoj je, primjerice, broj noćenja Talijana pao za 9,2 posto).
najnovije
najčitanije
Crna Kronika
PRETRAGA DOMA
UHIĆEN 42-GODIŠNJAK Pretragom doma na zadarskom području pronađen ecstasy, šprice, MDMA, digitalna vaga…
Hrvatska
LAKO ZAPALJIVI MATERIJALI
U Rimčevom kampusu izbio požar, zapalile se baterije: “Došlo je do manjeg toplinskog incidenta”
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA
ČUVENA POBJEDA ZADRA Pogledajte video od kojeg ćete se naježiti: ‘Posebnija je od drugih…’
Hrvatska
HRVATSKI PREMIJER
Plenković: “Oporba je poražena, a Grbin je trebao dati ostavku. Korumpirani su, zato žele porobiti institucije”
Zadar
GUŽVE
Prometne gužve u Zadru frustriraju pojedince: ‘Nekad iz škole idem 15 minuta kroz raskrižje…’
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
Zadar
legendarni veslač
Održana komemoracija za Romana Bajla, zadarskog sportskog velikana
Županija
obavijest hep-a