Subota, 28. siječnja 2023

Weather icon

Vrijeme danas

4 C°

Poremećaji spavanja

10 uzročnika dječje nesanice i 7 načina kako pomoći najmlađima

Autor: Sanda Milinković

23.01.2023. 07:28
10 uzročnika dječje nesanice i 7 načina kako pomoći najmlađima

Foto: iStock

Djeca često iskuse noćne more zbog čega im je teško ponovno zaspati, a ponekad ne spavaju uopće



Poremećaji spavanja nisu rezervirani samo za odrasle jer od njih pate i djeca. Starija su djeca svjesna onoga što im se događa, ali roditelji moraju biti oprezni kod onih najmlađih koji su također skloni nesanici.


Djeca često iskuse noćne more zbog čega im je teško ponovno zaspati, a ponekad ne spavaju uopće upravo zbog nesanice. Djeca u dobi od šest do trinaest godina trebaju otprilike devet do jedanaest sati sna, a adolescentima je potrebno od osam do deset sati spavanja da bi normalno funkcionirali.


Uzročnici dječje nesanice mogu biti različiti, ali najčešći je uzročnik neki oblik stresa. Nesanicu mogu uzrokovati i nuspojave različitih lijekova, ali i okolišni čimbenici poput previše buke, neudobnih kreveta ili manjka svjetlosti u spavaćoj sobi.


Najčešći uzročnici dječje nesanice




U slučaju da se dijete ne može naspavati unatoč dobrom rasporedu i uvjetima spavanja, provjerite slijedeće uzročnike:


– anksioznost zbog škole
– kašljanje zbog astme ili sličnih respiratornih bolesti
– kofein
– depresija
– svrbež zbog kožnih stanja
– poremećaj spavanja karakteriziran apnejom
– slabe navike spavanja
– sindrom nemirnih nogu
– posljedice lijekova (uključujući stimulanse korištene za tretiranje ADHD-a, antidepresivi, kortikosteroidi i antikonvulzanti
– različiti neurorazvojni poremećaji poput autizma, Asperger(ov) sindrom te različite intelektualnim teškoće


Najčešći simptomi dječje nesanice


Kod djece koja pate od nesanica vrlo je uobičajeno da imaju problema kod pokušaja da zaspu, ostanu spavati ili zaspu nakon što su se iznenada probudila. Simptomi dječje nesanice mogu uključiti:


– agresiju
– smanjenje koncentracije
– depresija
– hiperaktivnost
– iritabilnost
– problemi s pamćenjem
– promjene raspoloženja
– debljanje


Kako se nositi s dječjom nesanicom?


Ako vaše dijete ne dobiva dovoljnu količinu sna, to će negativno utjecati na njegov rast, probavu, koncentraciju i sposobnost pamćenja. Kako mu pomoći?


– ustanovite rutinu spavanja jer će pravilan raspored pomoći djetetu da se prilagodi pa će se u određeno vrijeme početi osjećati umorno. Nemojte mu dozvoljavati da “zezne” raspored spavanja tijekom školskih praznika.


analizirajte stresore jer do dječje nesanice može doći zbog stresa uzrokovanog selidbom na novu lokaciju, pritiskom zbog škole ili školskih kolega. Roditelji bi mogli shvatiti kako se dijete osjeća temeljem njihova nervoznog ponašanja i pospanosti.


pratite higijenu spavanja na način da kontrolirate provodi li dijete previše vremena u krevetu. Mnoga djeca vole puno toga raditi na krevetu, od igranja igrica i učenja do grickanja. To su navike koje bi valjalo iskorijeniti jer ih neuredan krevet kao mjesto na kojem rade sve, neće uspavati.


– naučite ga tehnikama opuštanja jer je to najefektniji način nošenja s dječjom nesanicom. Objasnite mu kako pravilno disati iz dijafragme, kako opustiti mišiće te vizualizaciju.


– pokušajte iskorijeniti aktivnosti prije spavanja. To se najviše odnosi na igranje igrica, “scrollanja” po društvenim mrežama i tipkanja po mobitelu prije spavanja. 30 do 60 minuta prije spavanja, trebalo bi se odmaknuti od mobitela i televizije.


– koncentrirajte se na pozitivne misli i kada dijete pati od nesanice, pokušajte ga smiriti. Zamolite ga da vizualizira mirno more ili neko mjesto gdje se osjeća sigurnim. Možete pročitati ili ispričati priču za laku noć da ga umirite. Kada im je potrebna pomoć, budite tu za njih i pružite im potporu te ih ohrabrite jer san uvelike ovisi o mentalnoj stabilnosti.


– razmislite o bihevioralnoj terapiji. Konzultirajte se sa specijalistom za djecu i okrenite se metodama koje se fokusiraju na mentalno zdravlje djeteta, piše Boldsky.