Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Kontrolni toranj seli u 93. zrakoplovnu bazu Zemunik

07.09.2018. 20:00
Kontrolni toranj seli u 93. zrakoplovnu bazu Zemunik


Na području Zračne luke Zadar i 93. zrakoplovne baze Zemunik, uskoro kreću nove investicije. Hrvatska kontrola zračne plovidbe, kao infrastrukturni operator dijela instalacija i infrastrukture, namjerava rekonstruirati telekomunikacijsku i elektroenergetsku instalaciju uzletno sletne staze i obližnjih komunikacijskih i radionavigacijskih sustava i objekata. Stoga je HKZP objavio poziv za nabavu i instalaciju svjetlovodne komunikacijske infrastrukture za objekte u zoni uzletno sletnih staza Zračne luke Zadar, u okviru koje se planira izgraditi nova kabelska infrastruktura za potrebe povezivanja objekata u krugu tih staza ZL Zadar sa zgradom Hrvatske kontrole zračne plovidbe u smislu strukturnog kabliranja svjetlovodnim kabelima.
Za provlačenje kabela koristit će se postojeći kanali i prodori gdje je to moguće. Dijelovi koje nije moguće izvesti zbog neizvedivosti građevinske infrastrukture bit će izvedeni naknadno, a u ovoj fazi treba izvesti pripremu do izvedivog stupnja gotovosti.
Izvođenje radova je podijeljeno u dva dijela, izgradnja novog kabelskog sustava i izvlačenje starih svjetlovodnih kabela. Zračne luke Zadar, Pula, Split i Brač,opremaju se također komunikacijskim uređajem VoIP. VoIP ili točnije Voice over Internet Protocol naziv je za komunikacijsku tehnologiju koja omogućava prijenos zvučne komunikacije preko internetske mreže. Tehnologija je postala popularna razvojem širokopojasnog interneta, jer u većini slučajeva omogućuje besplatno telefoniranje s računala na računalo te jeftinije telefoniranje s računala na mobitele i fiksnu liniju.
Radovi koje provodi Hrvatska kontrola zračne plovidbe odvijat će se od 15. listopada do 15. prosinca ove godine. Procijenjena vrijednost nabave iznosi 375.000 kuna. Kako su nam rekli u HKZP-u, očekuje se da će nova rješenja ujedno biti i otpornija i na mogućnost plavljenja dijela manevarskih površina Zračne luke Zadar, te time smanjiti moguće negativne utjecaje na operacije zrakoplova. Također, HKZP planira i značajnije investicije u modernizaciju svojih sustava i objekata u ZL Zadar u narednim godinama.
Značajnija investicija sigurno je preseljenje postojećeg tornja na drugu lokaciju. Da je preseljenje nužno, navodno su se složili u trokutu Ministarstvo prometa – Zračna luka Zadar – MORH. Sadašnji, neadekvatno postavljen toranj ZL Zadar je izgrađen u vrijeme kad je ratno zrakoplovstvo bivše države imalo svoj toranj u prostoru današnje 93. ZB HRZ-a. Prije nekoliko godina, taj je toranj srušen, a od Domovinskog rata i oslobađanja aerodroma Zemunik, vojne operacije kontrolirane su s postojećeg, civilnog tornja. Poznato je da se sa civilnog tornja ne vidi početak tzv. vojne piste pa se kontrolori leta oslanjaju na kompjuterske ekrane i postavljene kamere. No i to ugrožava krov koji prokišnjava, a neadekvatna je i soba za odmor kontrolora. Toranj star 40-ak godina nagrizla je “statika” te je procijenjena velika opasnost u slučaju potresa. To saznanje onemogućuje ulaganje u toranj koje se u značajnijoj mjeri nije dogodilo od 1998., pa je prošle godine odlučeno da se ide u gradnju novog tornja. Nova lokacija je prostor 93. ZB Zemunik preko puta parkirališta generalne avijacije na ZL Zadar. Na površini 6.400 m2, neposredno uz novi podvožnjak na cesti Zadar – Zemunik, izgradio bi se znatno veći toranj od postojećeg koji bi opsluživao kako civilne, tako i vojne operacije. Zajedno s tornjem gradila bi se i pripadajuća zgrada kontrole leta u kojoj su čak predviđeni prostori za obuku kontrolora leta. Kako bi uskoro pilote iz Omana trebali zamijeniti Mađari, tako i HKZP razmišlja o školovanju stranih kontrolora. Naime, zadarski aerodrom ima najveći broj operacija (sletanja i poletanja) u Hrvatskoj jer opslužuje vojno, civilno i SAR zrakoplovstvo.


U novi hangar ulaže se 24 milijuna kuna
I u susjednoj 93. zrakoplovnoj bazi planiraju se nove gradnje. Naime, uz postojeći hangar Protupožarne eskadrile izgradit će novi. Procijenjeno je da se više isplati srušiti postojeći stari objekt tehničke službe nego ga dograđivati. U MORH-u doznajemo da se hangar gradi za potrebe smještaja protupožarnih zrakoplova, Canadaira i Airtractora. Međutim, neslužbeno doznajemo da se radi o višenamjenskom hangaru koji može primiti sve zrakoplove Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, uključujući i nove F-16. To je otvorilo priču o smještaju djela 16-ica i u 93. ZB jer navodno, francuski koncesionar ZL Franjo Tuđman u Zagrebu, nije zadovoljan “suživotom” s HRZ-om. No to su nam u HRZ-u, neslužbeno, opovrgli pozivajući se na ugovor s koncesionarom koji regulira opstanak vojne komponente na Plesu. Zadar bi, za prihvat 16-ica, mogao izgraditi nadstrešnice slične onima koje ti avioni koriste u američkim zračnim bazama. Početak gradnje novog hangara u 93. ZB Zemunik predviđen je iduće godine, a procijenjena vrijednost projekta je oko 24 milijuna kuna.