Foto: Vedran SITNICA
Tankerska je održala Skupštinu dioničara, porinula novi aframax tanker od 114.000 tona, a za manje od 10 dana preuzet će “Dugi otok” istih karakteristika – Riječ je, dakle, o raspodjeli dobiti od 217 milijuna kuna, odnosno novim brodovima vrijednim preko 100 milijuna dolara
Kada se u Tankerskoj plovidbi radi i s nečim dospije u javnost, onda je to veliko kako i dolikuje najvećoj zadarskoj tvrtki i najvećem hrvatskom brodaru.
Naravno, treba reći da Tankerska plovidba sebe kao takvu određuje kao stabilnu srednju tvrtku u poslu kojim se bavi, a koji je svjetski i koji hrvatske i zadarske veličine i brojke i ne zanimaju.
Riječ je o tome da su u Tankerskoj plovidbi u zgusnutom vremenu održali Godišnju skupštinu dioničara i rasporedili dobit od 217 milijuna kuna lavovski dio ostavljajući u tvrtki zbog razvoja i budućnosti. Tada se, naravno, moglo čuti i riječ-dvije o trenutačnim prilikama koje su više nego obećavajuće – odnosno i u ovoj se godini očekuje dobar vrhunski rezultat, dugo najavljivana kriza brodarstva još se ne ostvaruje.
Odmah potom u Brodosplitu je za Tankersku porinuta Novogradnja 461 još neimovani gotovo 270 metara dug aframax tanker od 114.000 tona, čija cijena vjerojatno lebdi između 55 i 60 milijuna dolara, a što bi samo za sebe kao investicija dostajalo da u zadarskim uvjetima govorimo o jednoj tvornici ili hotelskom objektu velike vrijednosti. No u moru Kaštelanskog zaljeva tada je već stajao “Dugi otok”, tanker istih karakteristika koji je već završen i koji inspektori Tankerske plovidbe ispituju pred preuzimanje koje će se dogoditi za 10 dana.
Ovakav rezultat na kraju ljetne gospodarske letargije i izostanka informacija i događanja koje pomalo prolazi, može nadmašiti jedino zbir turističkih brojki u špici sezone koji očekujemo doznati do kraja ovog tjedna.
Tankerska plovidba Zadar ima (još 10 dana) 14 brodova s ukupno 1,190.000 dwt-a i ostaje tonažom najveći hrvatski brodar, a za deset dana flota će se uvećati za “Dugi otok” sa 114.000 dwt-a, dok je u radu i dovršetku porinuti drugi brod istih karakteristika koji će biti dovršen početkom 2009. godine. Tada će se Tankerska plovidba približiti tonaži od 1,5 milijuna dwt-a. Impresivnoj floti od osam velikih crude carriera (razni tipovi brodova za prijevoz sirove nafte i derivata mahom suezmax i aframax tipa) pridružit će se uskoro još jedan, a drugi potom.
Slijedit će snaženje flote od šest bulk carriera koji trenutačno na svjetskom tržištu, zahvaljujući prije svega Kini, bilježe iznimne rezultate. Dakle, riječ je o brodovima koji su uvijek prisutni u floti Tankerske plovidbe, namijenjeni sipkim i rasutim teretima iako nisu okosnica njihove flote.
U ukupnoj hrvatskoj floti sa 2,85 milijuna dwt-a udjel Tankerske plovidbe osnažit će. No, naravno, da i kolege brodari grade nove brodove, ali je riječ o manjim tonažama. Naime, Tankerska plovidba imat će 15 brodova s kojima će držati gotovo polovicu tonaže od ukupo 172 hrvatska broda u grupaciji Mare Nostrum. No valja znati da je u jedinicama mjereno u toj floti gotovo 80 brodova Jadrolinije i Brodospasa koji se i ne mogu ovako okarakterizirati tonažom, što dijelom važi i za JPS sa 17 brodova, mahom drugih namjena od prijevoza tereta.
Dakle, onih preko 10 posto ukupnog prihoda koliko Tankerska plovidba sudjeluje u prihodima domicilnog zadarskog gospodarstva je na stabilnoj plovidbi, kao i onih 40-ak pa i više posto, koliko njihova dobit kad se ostvaruje sudjeluje u ukupnoj dobiti ovdašnjih preko 3-4.000 tvrtki.
Ugovorene novogradnje
Nakon preuzimanja ovih dvaju brodova iz Brodosplita u Tankerskoj su za jedno vrijeme orijentirani na Kinu i Koreju. Naime, u Kini su ugovorena dva bulk carriera od po 37.500 dwt-a, a slijedit će dva po 35.000 tona iz Koreje. U istom korejskom brodogradilištu ugovorena su i dva tankera od po 50.000 tona. Ostaje nedorečeno pitanje još dvaju brodova koji bi se mogli graditi u 3. maju ako država u međuvremenu kao vlasnik brodogradilišta pred izazovom Europske komisije nađe načina za pomoći brodogradnju. Bez države iza ovakvih ugovora, nažalost, realno je da do ovih zadnjih gradnji ne dođe. U tom slučaju u idućem četverogodišnjem razdoblju domaća brodogradnja neće igrati.
Splitski programi
Vrijedi se ovdje osvrnuti na poslovnu suradnju najvećeg hrvatskog brodara i najvećeg hrvatskog brodogradilišta, odnosno Tankerske plovidbe i Brodosplita. Iako povijest seže daleko u prošlost zadržat ćemo se na onom što je odrađeno u samostalnoj Hrvatskoj, a možemo govoriti o tri programa. Prvi je odrađen u nemilom ratnom vremenu kada bez narudžbe Tankerske plovidbe Brodosplit nije imao što raditi, a riječ je o tankerima Zrinski i Frankopan od po 101.000 dwt-a. Oni su tih 93-94. inspirirali pokojnog predsjednika Franju Tuđmana na rečenicu o “hrvatskom gospodarskom čudu”. Bili su to tada među prvima u svijetu izgrađenim brodovima s dvostrukim dnom i oplatom koji su anticipirali ono što će uslijediti zabranom prijevoza nafte u tankerima bez takve građe, koja upravo stupa na snagu u potpunosti. Potom je uslijedilo crno doba brodara, a oporavak je označen briljantnom 2.000-tom, a slijedio je program triju suezmax tankera s dvostrukim dnom i oplatom od po 166.700 dwt-a kao najvećih naših brodova i najvećeg posla brodograditelja. Konačno s dva prije spomenuta broda završava se i treći ciklus s aframaxima. Flota Tankerske upravo u nosivom dijelu tankera za sirovu naftu i derivate obnovljena je i tonažom nadmašila svaku prethodnu. Uglavnom u poslovnim odnosima hrvatskih tvrtki zbir ovih programa težak preko 600 milijuna dolara vjerojatno predstavlja najveći takav pothvat, naravno isključujemo poslove u kojima je naručitelj bila država (autoceste i sl.).
najnovije
najčitanije
Nogomet
Poštuju stav klubova
Šveđani neće uvesti VAR u svoje lige, nogometni klubovi su protiv tehnologije
Županija
blagdan svetog Jurja
SVEČANA SJEDNICA Dodijeljene godišnje nagrade i priznanja Općine Starigrad
Hrvatska
mladi protiv genocida
Val studentskih prosvjeda zbog rata u Gazi širi se na Francusku
Županija
uskoro radovi
Sve spremno za nastavak obnove prstena povijesnih bedema u Ninu
Ostali sportovi
OI u Parizu
Čak 6000 policajaca osiguravat će dolazak olimpijskog plamena u Marseille
Nogomet
Nogometaš iz Vrane
Ante Zurak nakon nogometne karijere ‘ušao’ u poljoprivredne vode: ‘Ovo mi je puno manje stresnije…’
Crna Kronika
PU ZADARSKA
VOZAČ JE UHIĆEN Na Bilom Brigu mrtav pijan skrivio prometnu nesreću pa pobjegao, uhvaćen je
Županija
EDUKACIJA I INTEGRACIJA
Radnici iz Filipina i Nepala čine 10 posto zaposlenih u Cromarisu: ‘Posao je izvrstan, jako mi se sviđa…’
Zadar
NAVIJAČKA PJESMA
VIDEO Predstavljena ‘Diži se grade’, nova zadarska navijačka pjesma: ‘Nastala je iz ljubavi prema…’
KK Zadar
POVIJESNA UTAKMICA