Srijeda, 24. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

10 C°

SEZONSKO SNIŽENJE Jedni odmah kupuju, drugi najprije »izviđaju«

06.07.2020. 13:35


Epidemija koronavirusa značajno je otežala poslovanje i trgovcima, koji se nadaju kako će im veliko ljetno sezonsko sniženje, koje je započelo u srijedu, 1. srpnja, barem donekle povećati promet.
Da su se trgovci zatekli u nezavidnom položaju jer im je zbog situacije s koronavirusom poslovanje bilo ograničeno baš na početku proljetne sezone – koja inače označava početak dobrog poslovanja i pojačanog prometa, ističu i u Sektoru za trgovinu HGK, navodeći da se, prema praksi posljednjih nekoliko godina, očekuje povećanje prometa u trgovini na sezonskim sniženjima i do 30 posto.
Tome se nadaju i zadarski trgovci koji, kako kažu, već prvog dana ljetnog sezonskog sniženja primjećuju veći broj kupaca.


Dio proizvoda u pola cijene
– Snižavamo proizvode i više od uobičajenog postotka za početak ljetnog sniženja, jer želimo privući kupce nakon nekoliko teških mjeseci kada nismo mogli raditi, kaže prodavačica u jednoj trgovini popularnog odjevnog brenda u Supernovoj.
Premda se većina sniženih proizvoda odnosi na manje postotke, najčešće 20 ili 30 posto, mogu se već sada pronaći i artikli u pola cijene.
– Dio proizvoda snizili smo za 50 posto, a cijene će još ići dolje. Za sada primjećujemo bolju prodaju iako nam se još uvijek čini da neki izbjegavaju trgovine zbog porasta broja zaraženih posljednjih desetak dana, dodaje prodavačica koja nosi masku iako joj, priznaje, nije lako cijelo radno vrijeme imati prekrivena usta i nos. No, kako dodaje, rade u zatvorenom klimatiziranom prostoru, a većina kupaca masku ne nosi, tek nekolicina, uglavnom starijih ljudi.
Kupci su više-manje zadovoljni početkom sniženja iako ima i onih koji samo »izviđaju«.
– Ne želim odmah kupiti. Radije najprije obiđem trgovačke centre, pa i trgovine na Poluotoku, pa ću tek tada vidjeti što mi treba. Mislim da je kvalitetnija roba i dalje preskupa, a posebno u trgovinama koje prodaju skuplje brendove, kaže jedna Zadranka.
Gospođa pak koju smo zatekli u trgovini obućom kaže da je već kupila nekoliko komada odjeće.
– Teško pronalazim odgovarajuću veličinu, pa kad naiđem na ono što mi odgovara radije odmah kupim, dok se ne proda. Znam da će artikli još pojeftiniti, ali će tada biti manji izbor, kaže gospođa, dodajući da još traži sandale.


Istaknuti cijenu, a ne samo postotak
Neki su trgovci, navode u Sektoru za trgovinu HGK, kako bi privukli kupce i očuvali poslovanje nakon ponovnog otvaranja, ponudili i dodatne promotivne akcije i ostale posebne oblike prodaje i prije početka sezonskog sniženja. Tako su pojedini trgovci svoju robu spustili i do 40 posto u okviru predsezonskih sniženja, prije redovnog zakonskog ljetnog sniženja 1. srpnja.
Inače, sezonska se sniženja, doznajemo dalje u Sektoru za trgovinu, posljednjih godina kreću u rasponu od 20 do 50 posto, uz napomenu kako taj raspon raste kako se približava kraj sezone. U posljednjem krugu sniženja, pred sam istek roka od 60 dana, može se pronaći roba snižena i do 70 posto, što znači da se i hrvatska trgovina približava europskim trendovima i velikim popustima u vrijeme sezonskih sniženja, čime postaje konkurentnija u odnosu na zemlje okružja. Uz spomenute kategorije proizvoda, na sezonskim se sniženjima nalaze i često prodaju i različiti sezonski proizvodi kao što su ljetna oprema, proizvodi za opremanje doma, sezonske dekoracije i slično.
Navedimo još kako se prema važećem Pravilniku o uvjetima i načinu provedbe sezonskog sniženja, sezonsko sniženje odvija dvaput godišnje, zimsko od 27. prosinca, a ljetno od 1. srpnja i može trajati maksimalno 60 dana. Ako trgovac ne proda sve proizvode, može nastaviti s prodajom proizvoda po sniženoj cijeni sve do isteka zaliha, ali mu nije dopušteno oglašavati takvu prodaju kao sezonsko sniženje nakon tih 60 dana, već se u tom slučaju radi o posebnim oblicima prodaje. Isto tako, trgovac mora poštovati odredbe Pravilnika o uvjetima i načinu provedbe sezonskog sniženja koje, među ostalim, uključuju i obvezu isticanja stare, kao i nove, snižene cijene, koja ne smije biti izražena samo postotkom već istaknutom cijenom.