Četvrtak, 28. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

16 C°

SIGURNA PLOVIDBA »Sada znam koliko brzo smijem voziti. Školu sam platio 500 kuna!«

01.08.2019. 11:06

U koordiniranoj akciji svih lučkih kapetanija nazvanoj Sigurna plovidba jučer je proveden pojačani nadzor plovidbe duž cijele hrvatske obale. Ovogodišnja akcija bila je posebno fokusirana na nadzor plovila za prijevoz putnika, ali se kontroliralo i poštivanje propisa u plovidbi uskim kanalima, plovidba i nedozvoljeno glisiranje unutar 300 metara od obale te nadzor plaža, kupališta i koncesija.
Brojne kontrole nautičara
Brod Ispostave lučke kapetanije Biograd na moru s voditeljem brodice Vedranom Lovrinom i inspektorom sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Zadar Danielom Franovom već s početkom jutarnje smjene, u sedam sati, uplovio je u luku Pakoštane radi kontrole izletničkih turističkih brodova, a istovremeno je u biogradskoj luci isti posao obavio kapetan Ispostave LK Biograd na moru Damir Santini.
– U Pakoštanima je bilo sve u redu, a ja sam u Biogradu pregledao četiri putnička broda i nisam našao nikakve nedostatke. Njima redovito kontroliramo svjedodžbe, broj putnika, odnosno jesu li u dopuštenom broju te je li sva posada na brodu. Međutim, već u 7.30 sati mi je naletio jedan gliseraš koji je došao na benzinsku crpku. Dojurio je na samu rivu brzinom većom od dozvoljene pa sam mu odmah s rive ispisao kaznu, kazao je kapatan Santini. Kako to rade uvjerili smo se u Pašmanskom kanalu, vrlo frekventnom dijelu zadarskog arhipelaga tijekom ljetnih mjeseci gdje nas je tročlana posada Ispostave Biograd na moru povela dobro opremljenom brodicom koja može razviti brzinu i do 35 čvorova.
– Vedrane provjeri onoga tamo uz obalu Kraja, kazao je kapetan Santini voditelju brodice. On se odmah uputio na radar, pritisnuo nekoliko tipki te zadovoljno uzvratio: »Uuuu, 17 čvorova, a 228 metara je od obale«.
– Idemo na njega, zapovjedio je kapetan i akcija je krenula. Lovrin se uhvatio kormila i stisnuo gas, a Franov se uputio na krmu s koje se obratio starijem muškarcu na manjem gliseru sa slovenskom zastavom. Dobacio mu je konope da se priveže za brod Kapetanije i potom ga pitao dokumente koje je odnio kapetanu u kabinu. Slovenac se osvrnuo oko sebe glasno govoreći kako misli da nije učinio nikakav prekršaj, no brzo ga je u suprotno uvjerio kapetan Santini. Pozvao ga je na brod i pokazao mu zapis radara i očitanu brzinu od 16,7 čvorova u pojasu gdje je maksimalna dozvoljena brzina osam čvorova. Pregovora ni pogovora nije bilo. Uslijedila je kazna, novčana u iznosu od 1.500 kuna, odnosno 2/3 tog iznosa ukoliko se uplati odmah.
​Kazna za prebrzu vožnju
– Nemam sada novca kod sebe, ali platit ću to. Što da kažem?! Imam dva mjerača brzine i eto, previdio sam nekako oba, a znao sam da je danas akcija. Inače nikada ne divljam jer čujem što se sve događa upravo radi brzine. Supruga i ja smo krenuli k prijateljima i baš gledali gdje ćemo se privezati. Imamo ovdje vikendicu i ljetujemo već 13 godina tako da dobro poznajemo i cijelo ovo područje. Pazit ćemo sada i više, kazao je Rajko Hajc iz Ptuja, a nešto manju kaznu nakon njega zbog prekoračenja brzine platio je stariji hrvatski državljanin, gliseraš iz Jastrebarskoga. S njim na plovilu bili su njegova supruga i dvije malodobne unuke.
– Nisam znao za akciju ni da ne smijem ovdje voziti brže od osam čvorova. Eto. Sad sam naučio za 500 kuna, za jedan ručak, dobacio je Jastrebarčanin nakon što mu je naplaćen prekršaj. Istovremeno s njim posada je sirenom i bljeskalicom upozorila i dvojicu muškaraca na jet-skyju da se zaustave i pričekaju, no nervoza se odmah vidjela kod vozača. Dovikujući je zapitkivao je li nešto skrivio i što se dogodilo, a njegovu nervozu pojačala je i novonastala situacija. S južne strane velikom brzinom približavala se velika luksuzna jahta.
– Sačekajte malo, kazao je kapetan vozaču jet-skya i dao zapovijed Lovrinu: »Idemo na jahtu«. Ponovno su zabrujali motori i vrlo brzo brodica Kapetanije prislonila se na bok 17,5 metara duge jahte s dvije palube pod austrijskom zastavom. Jet-skyjaš je imao svu urednu dokumentaciju pa je pušten, a posada je u obradu uzela dokumente vlasnika jahte. Brzina kojom je plovio u tom osjetljivom dijelu bila je veća od dozvoljene što je bez pogovora platio 1.000 kuna, a kapetan ga je na dobro uvježbanom njemačkom jeziku upozorio da mora imati vinjetu i za tender, koji ima prikačen na jahti obzirom da je duži od 2,5 metara. Austrijanac je objašnjavao kako ima vinjetu za jahtu, no kapetan Santini uljudno ga je prekinuo te mu izričitim tonom kazao kako je to po hrvatskom zakonu i da tu vinjetu mora imati. Rasprava je tu stala, a i naša tura s posadom pred kojom je jučer bilo još dosta posla.

Kažnjavaju i plovila, ali i kupače
Inspektor za sigurnost plovidbe LK Zadar Daniel Franov kazao je kako su kazne za glisiranje unutar 150, odnosno 300 metara od obale, od 500 pa do 10.000 kuna za fizičke osobe, a za pravne i nekoliko puta veće.
– Plovila ugrožavaju kupače uz obalu, no nije rijetkost ni da plivači neoprezno odu i izvan pojasa od 100 metara od obale pa i njih kažnjavamo, kazao je Franov osvrćući se i na nesreće na moru od kojih se posljednja dogodila upravo u Paškom kanalu prije deset dana.
– Eto, na žalost, te nesreće su na ukupan broj plovila koji se tu kreću zapravo statistika. Imali smo slučaj u kojem je ozlijeđen ronioc, no on je sam bio kriv jer nije bio označen. U drugom slučaju radilo se o padu ženske osobe s gumenjaka kojom prilikom ju je ozlijedila propela. Srećom nismo imali nekih drugih, većih nesreća i nadamo se da će tako i ostati do kraja sezone, kazao je Franov, a kapetan Santini je dodao kako po svemu može reći da na svom području ima mirnu sezonu.
– Svake je godine sve više plovila. Naše svakodnevne kontrole i sankcije svakako su doprinijele da imamo sigurnu sezonu. Kontroliramo vinjete, dozvole za upravljanje, police osiguranja, a ako osoba koja upravlja plovilom nije vlasnik, onda mora imati i punomoć. Ono što mi odmah vidimo i što nam je važno je prekrcanost, a to provjeravamo preko vinjete u kojoj stoji za koliko osoba je plovilo namijenjeno. Ovlašteni smo i za provođenje alko-testa. No za to je još rano. Na one što su popili koju čašicu uglavnom naiđemo u poslijepodnevnim satima, dobacio je Santini.