Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

21 C°

Smanjenje plaća samo za poduzeća gubitaše?

Autor: Z L

08.08.2009. 22:00
Smanjenje plaća samo za poduzeća gubitaše?

Foto: Zvonko KUCELIN



Svega trećina državnih tvrtki mogla bi krenuti u ozbiljne razgovore sa sindikatima, jer od 21 javnog poduzeća, njih sedam posluje s gubitkom. Jadrolinija je prije otvaranja turističke sezone prikupila 66,2 milijuna kuna minusa, pa bi nastradati moglo 600 radnika zaposlenih na kopnu
Preporuka Vlade o smanjenju plaća za 10 posto u državnim poduzećima, teško će se realizirati. Kako se može čuti, nakon što su sindikati u preliminarnim razgovorima s upravama odbacili mogućnost rezanja plaća ugovorenih kolektivnim ugovorima, “ušteda” bi se mogla provesti samo u tvrtkama gubitašima, a ne svim državnim poduzećima. Takvom rješenju nije nesklona ni Vlada, pa bi u konačnici od svih javnih poduzeća svega trećina doista i mogla krenuti u ozbiljne razgovore sa sindikatima o smanivanju plaća. Naime, od 21 javnog poduzeća, njih sedam posluje s gubitkom.
Hrvatske željeznice, Autocesta Rijeka-Zagreb, ACI, Croatia Airlines, Hrvatske ceste, Jadrolinija gubitaši su među javnim poduzećima. Njima se pridružila i Financijska agencija (Fina). Iako se proteklih godina na Finu nisu odnosile preporuke Vlade o ograničavanju plaća, status gubitaša doveo ju je u isti koš s ostalim javnim poduzećima. Naime, nakon što je izgubila primat u poslovima platnog prometa, Fina je gurnuta u tržišnu utakmicu u kojoj se još uvijek nije snašla. Prvi kvartal ove godine tako je poslovala s gubitkom od 17,4 milijuna kuna.
Uprave tvrtki na koje se odnosi preporuka Vlade trebale bi do 15. rujna ispregovarati snižavanje plaća. Većina kolektivnih ugovora kojima su pokrivena javna poduzeća još uvijek vrijede, ali i u slučaju da su istekli njihove se odredbe uglavnom primjenjuju do zaključenja novog kolektivnog ugovora. No, u dijelu tvrtki koje bi trebale provesti Vladinu preporuku sindikatima se potiho prijeti – ili će pregovarati o snižavanju radničkih plaća, ili će istekom kolektivnog ugovora sada ugovorena radnička prava biti svedena na razinu minimuma iz Zakona o radu. Takva prijetnja, primjerice, upućena je radnicima Croatia Airlinesa čiji kolektivni istječe s krajem ove godine. Taj nacionalni zračni prijevoznik u ovoj godini prevezao je 10 posto manje putnika, a do konca lipnja zbrojio je gubitak od 35 milijuna kuna. U odnosu na prvo tromjesječje gubitak tvrtke smanjen je za tri milijuna kuna.
Sedam državnih gubitaša prvi kvartal nagomilalo je gubitke u iznosu 389 milijuna kuna. Sa sakupljenih 132 milijuna kuna gubitaka prednjačila je Autocesta Rijeka – Zagreb, dok su je Hrvatske ceste s gubitkom od 71,5 milijuna kuna slijedile. Jadrolinija je, pak, prije otvaranja turističke sezone prikupila 66,2 milijuna kuna minusa. U tom brodaru, međutim, sindikati smatraju kako uprava neće pritiskati na smanjenje plaća pomoraca. No, nastradati bi moglo 600 radnika zaposlenih na kopnu, dakle uglavnom administracija. Posebna je priča domaća željeznica i njenih trenutnih 32 plaće solidarnosti. Kako se može čuti, unatoč negodovanju sindikata i najavama aktivnosti, u HŽ-u su spremni otvoriti razgovore o plaćama kako bi se, među ostalim, u nekim sektorima povećala primanja stručnog osoblja koje odlazi sa željeznice. No, unutar HŽ-a je prisutna i želja za ukidanjem “plaća solidarnosti”. Pravo na solidarnost ostvaruje svaki radnik na HŽ-u po tri osnove – godine starosti, godine staža i promjena radnoga mjesta. Uz ispunjenje ta tri kumulativna uvjeta, radnik koji prelazi na drugo radno mjesto s nepovoljnijom plaćom, ima pravo zadržati prethodnu plaću ako mu je ona povoljnija. U praksi, tu mogućnost koriste rukovoditelji, pa se sa svakom novom smjenom u HŽ-u gomila broj “solidarnih”, ali i raste masa za plaće.