Petak, 29. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

18 C°

ONLINE KUPOVINA

Brzopleti potrošači lagan su plijen prevaranata na internetu

Autor: Alen Plahinek

16.11.2022. 13:19
Brzopleti potrošači lagan su plijen prevaranata na internetu

Foto: Alen Plahinek



U Centru za kreativne industrije održana je radionica kojom je ukazano na zamke prilikom online kupovine te kako ih izbjeći. Radionicu je organizirao EUROPE DIRECT Zadar, koji djeluje pri Agenciji za razvoj Zadarske županije ZADRA NOVA te Europski potrošački centar. Radionici je nazočilo 30-ak studenata s Odjela za turizam i komunikacijske znanosti.


Kako se potrošači “upecaju”


– Kao što smo svi svjedoci prilikom online kupovine, učestalost zamki posljednje dvije godine sve je veća. Najčešća zamka leži u tome što potrošač misli da je trgovac iz Hrvatske, odnosno iz EU-a. S obzirom na opću digitalizaciju, danas se može i iz “trećih” zemalja napraviti web stranica ili neki web shop, postaviti sučelje, primjerice, na hrvatski jezik i potrošač lako pomisli da se radi o nekom trgovcu iz Hrvatske. Uvijek potičemo i savjetujemo potrošače da pročitaju opće uvjete poslovanja, bilo kojeg web shopa, jer tamo sve piše, dakle, odakle je i koji su uvjeti poslovanja. Kada se kupuje online, radi se samo klik-klik-klik, pritom prihvaćate njihove uvjete poslovanja i poslije kada možda dođe do poteškoća, on se poziva na svoje uvjete koje ste vi potvrdili, objasnila je Danijela Marković Krstić, voditeljica Europskog potrošačkog centra u Hrvatskoj te istaknula na čemu su se potrošači najviše “upecali”.


– U zadnje dvije godine, najviše imamo pritužbi vezano uz otkazivanje letova, smještaja, koncerata, itd. Najučestalije pritužbe bile su da im trgovci ili koji već poslovni subjekti, nisu odgovarali mjesecima ili se nisu pridržavali svojih uvjeta poslovanja. Osim zadnje dvije godine, uglavnom imamo sezonske pritužbe, dakle što se tiče ljeta, uglavnom se ljudi žale vezano uz najam automobila, smještaja, avioprijevoza, dok preko zime imamo pritužbe vezane opet uz smještaj, ski-pass i slično. Također, imamo i pritužbe uz tehničke stvari, uglavnom pitanja uz jamstvo, neki materijalni nedostatak ili da im jednostavno nije narudžba došla. Ljude najviše zanima kako iskoristiti svoje pravo kao potrošač vezano uz naknadu ili neki lažni proizvod, otkrila je Marković Krstić.


Božić je raj za internet prevarante




Na internetu se kreira sve više lažnih web shopova, koji su mamac za potrošače.


– Ako ta stranica nema opće uvjete poslovanja ili ako ima, a nigdje nije specificirano točno odakle je, nema adrese, ni maila, ni telefona i tu savjetujemo da potrošači jednostavno na tim stranicama ne obavljaju kupnju, poručila je Marković Krstić.


Ljudi često nakon web prijevare ne znaju što učiniti.


– Ako dođe do takve situacije, možete se obratiti nama i zatražiti savjet. Centar u Hrvatskoj je dio mreže koja se sastoji o svih ovakvih centara u EU i onda ovisno gdje je sjedište trgovca, mi kontaktiramo kolege iz te zemlje. Nakon toga, oni kontaktiraju dotičnog trgovca za našeg potrošača, kazala je Marković Krstić.


Božićno vrijeme, vrlo je frekventno u kontekstu obavljanja kupovine preko interneta, stoga treba biti pažljiv kada se nešto kupuje.


– Prvo i osnovno, ako vidite neku robnu marku na nekom velikom popustu, a inače nije tako, dodatno provjerite tog trgovca i tu web stranicu. Kupovina preko društvenih mreža je isto za dodatna istraživanja, posebice ako nije službena stranica proizvođača ili trgovine. I za kraj, zlatno pravilo, čitajte opće uvjete poslovanja, istaknula je Marković Krstić.