ponedjeljak, 30. siječnja 2023

Weather icon

Vrijeme danas

2 C°

Zadarski pacijent

Finka: Pacijenti gotovo uopće ne prijavljuju probleme u zdravstvenom sustavu

Autor: Nikolina Lucić

30.11.2022. 11:59
Finka: Pacijenti gotovo uopće ne prijavljuju probleme u zdravstvenom sustavu

Foto: Filip Gotovina



Udruga za zaštitu i promicanje prava pacijenata »Zadarski pacijent« nakon dvije je godine postojanja napokon dobila službene prostorije za rad, koje će od sada dijeliti s Ligom protiv raka Zadar i udrugom Europa Donna u Veslačkoj ulici, gdje će se predsjednici Udruge doktorici Dubravki Finka od sada i uživo moći obratiti svi Zadrani koji imaju problema s pristupom zdravstvenim uslugama, komunikaciji s liječnicima, kao i bilo kakve nedoumice koje se tiču zdravstvenog sustava ili njihovih prava kao osiguranika.


– Od sada se na osobnom nivou možemo posvetiti građanima koji dolaze sa svojim pitanjima i problemima kako bi, prije svega, osigurali kvalitetniju komunikaciju, osnažili ih i bolje ih upoznali s njihovim pravima. Nakon dvije godine napokon smo, u jednom nevezanom razgovoru s Ladom Šokota došli do rješenja koje sada i prezentiramo, naglasila je Finka dodavši kako s početkom najavljene zdravstvene reforme rad njihove udruge dobiva novo, važnije značenje.


Građanska hrabrost


– Ovim putem apeliram na Zadrane da nam se obrate čim primijete neki problem u našem zdravstvenom sustavu, jer će i najavljena reforma donijeti određenu dozu nepoznanica i nemira, kako kod pacijenata, tako i kod liječnika, što je za razumjeti. Cilj nam je da se pacijenti upoznaju sa svojim pravima, budu aktivni i steknu građansku hrabrost i odvaže se kritizirati sustav, dodala je predsjednica Udruge, istaknuvši kako se sukladno Zakonu o zaštiti prava pacijenata treba osigurati najveća kvaliteta usluga uz promptno prijavljivanje, a potom i rješavanje problema.




– Sustav zaštite i promicanja prava pacijenata funkcionira u punom zakonskom okviru, no broj prijava je poražavajuće malen, što je posljedica više pojava, među kojima su i strah, nepovjerenje u sustav zaštite, neznanje, pa čak i nezainteresiranost. S početkom nove reforme želimo biti promatrači sustava, te na vrijeme reagirati na sva kršenja prava pacijenata, zaključila je Finka, dok su joj vjetar u leđa pružile i Lada Šokota i doktorica Tatjana Vukelić-Baturić, koja je istaknula kako pacijent i njegova dobrobit uvijek moraju biti u središtu zdravstvenog sustava.


– Ono što, nažalost, obilježava naš zdravstveni sustav je reaktivnost i manjak znanja o pravima pacijenata, zbog čega nam se pacijenti, koji se ionako slabo snalaze unutar sustava, koji je zamršen i često netransparentan, obraćaju u trenutku kada postanu bolesnici, a ne kada su pacijenti. Svi smo mi pacijenti, korisnici zdravstvene zaštite. No, za razliku od pacijenta, koji treba preventivu, bolesnik treba liječenje, kada pozornije primjećuje crne točke našeg zdravstvenog sustava. To su najčešće nedostatna komunikacija s liječnikom i nedostatna informiranost. Pacijent treba biti aktivnim sudionikom procesa liječenja, zbog čega je i loša komunikacija najveći problem našeg sustava, zaključila je Finka, ističući kako pacijent nikada ne smije kroz zdravstveni sustav proći kao kroz rupe sira.


Poticanje pacijenata


– Liga je davnih godina donijela odluku da je u središtu naše misije pacijent. Zbog toga je i prisustvo udruge »Zadarski pacijent« za nas još i važnije, jer ćemo i mi, koji dugi niz godina radimo s pacijentima, pružamo im podršku i psihosocijalnu pomoć, dobiti nove informacije i saznati kako se aktivnije uključiti u programe zaštite prava pacijenata, istaknula je Šokota, dodavši kako je važno pacijente potaknuti na isticanje svih prednosti i mana našeg zdravstvenog sustava.


Predsjednik Lige protiv raka Zadar, gradonačelnik Branko Dukić kratko je kazao kako se i kao gradonačelnik i kao liječnik zalaže za što bolje povezivanje zadarskih udruga.


– Iako ove udruge u svojoj srži imaju različite misije, veseli me vidjeti da zajedno rade te da streme ka istom cilju, a to je poboljšanje našeg lokalnog zdravstvenog sustava, rješavanje problema na koje nailaze i povećanje kvalitete zdravstvenog sustava, zaključio je Dukić.