Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

Pomaknli granice

U 2022. godini nautika je bila kraljica zadarskog turizma

Autor: Nikolina Lucić

27.12.2022. 11:55
U 2022. godini nautika je bila kraljica zadarskog turizma

Foto: Arhiva ZL



U ovoj, po svemu rekordnoj turističkoj godini, jedna je grana ipak doživjela povrat na pretpandemijske rezultate, a to je nautički turizam – okosnica i kraljica zadarskog turizma. Odavno je poznato kako je Zadarska županija pionir u nautičkom turizmu i regija s najviše plovila u čarteru, kao i s nekim od najkvalitetnijih hrvatskih marina. A sve, i više od toga, zna Selma Čmelik, osnivačica Zone Plus i specijaliziranog portala za nautičare čarter.hr, koja je rezimirala 2022. godinu, nautičku sezonu i planove u sljedećoj godini.


Edukacija novih klijenata


S turističkog je gledišta iza nas vrlo uspješna godina. Rad u čarter sektoru stoga je ove godine sigurno bio zanimljiv i užurban, a to nam je potvrdila i Čmelik, istaknuvši kako je iza nje poslovno vrlo dinamična godina i nadmašila je očekivanja.


– Nautički čarter u Hrvatskoj i ove sezone je pomaknuo neke granice. Čarter tvrtke su unatoč raznim izazovima uspješno privele sezonu kraju i po njihovim izjavama vidi se da su prilično zadovoljne ostvarenim rezultatima. Iza nas je stoga pozitivna poslovna godina u svakom smislu. Kako se pokazalo, nautički čarter se prilično dobro prilagodio pandemijskim uvjetima, a usudim se reći da je to onda pozitivno utjecalo i na postpandemijsko razdoblje. Što ima i pozitivne i negativne posljedice. Pozitivno je to što se usluga čartera popularizirala među širim krugom ljudi. Sve više gostiju odlučuje se za ovakav način provođenja svojih godišnjih odmora. Negativno je što takvi gosti nisu nautičari u pravom smislu riječi. To znači da nisu upoznati s plovidbom, a ni plovilima, navodi Čmelik i ističe kako mnogi imaju nerealna očekivanja pa i zablude o tome što znači provesti sedam dana na plovilu.





– No, to samo znači da se čarter tvrtke moraju više posvetiti edukaciji i informiranju svojih ‘novih’ klijenata. Približiti uslugu krajnjem korisniku maksimalno kako bi njihovo iskustvo bilo izvrsno i kako bi oni nastavili preporučivati takvo što svojim prijateljima. Dosta čarter tvrtki radi upravo na takvom pristupu i to im se u konačnici isplati, kaže Čmelik i dodaje kako je velika većina njihovih klijenata ove godine stigla s tržišta EU zemalja.


– Nijemci i Austrijanci predvode, a slijede ih Česi, Poljaci i Slovenci. Zamjetan je trend porasta britanskog tržišta i broja dolazaka iz SAD. Australija, kao glavno tržište za gulete i mini kruzere je ove godine još uvijek podbacila, ali se očekuje oporavak u sljedećoj sezoni, kaže Čmelik i podsjeća kako je ‘klasičan’ gost nautičar onaj koji u prosjeku troši 40 posto više od prosječnog turista u Hrvatskoj.


– Oko 70 posto tih troškova odlazi na usluge plovila i marina, dok ostatak otpada na ugostiteljske usluge te usluge sporta i zabave. Ono što su istraživanja pokazala je da se profil turista nakon pandemije značajno promijenio. Sve se više ljudi okreće prikupljanju iskustava, a sve manje konzumerizmu. Proizlazi stoga da će većina ljudi vjerojatnije odabrati ono putovanje ili iskustvo u kojem će naučiti neku novu vještinu, naglašava Čmelik.


Usluge digitalnog marketinga


Ljudi uvelike traže iskustva kojima će obogatiti svoje postojanje, naučiti nešto novo i steći uspomene, koje stavljaju kao prioritetne. Sve više ljudi navodi kako im je važnije prikupljanje iskustava od materijalnih stvari, kao što su, primjerice, preuređivanje kuhinje ili kupnja novog auta.


– Iako je postojala određena bojazan da će rat u Ukrajini donijeti novi poremećaj u rezervacijama u čarteru u Hrvatskoj, to se ipak nije dogodilo. Naravno, utjecalo je na izostanak gostiju s tržišta Rusije, ali to tržište već nekoliko godina prije pandemije i rata je zbog viznog režima u priličnom padu. Rat u Ukrajini je možda u većoj mjeri utjecao na odluke gostiju iz SAD-a da putuju prema Europi općenito, međutim EU gosti su nastavili život kao da rata nema. Općenito su ljudi jedva dočekali popuštanje mjera i mogućnost da otputuju na odmor. To je prvi i osnovni razlog zašto smo se ove godine vratili pretpandemijskim brojkama kada govorimo o broju dolazaka nautičara, objašnjava Čmelik i dodaje kako je iza nje uspješna poslovna godina.


– Bez neke lažne skromnosti mogu reći da je čarter.hr nadmašio moja očekivanja u smislu koliko je dobro prihvaćen od strane čarter tvrtki, ali i ostalih tvrtki koje surađuju ili žele surađivati. Potvrdu da smo napravili i da radimo dobar posao smo dobili na nedavno održanim sajmovima u Biogradu i u Zagrebu gdje su komentari bili i više nego pozitivni. Sama činjenica da naša newsletter lista kontinuirano raste i da imamo konstantan rast posjeta web stranicama daje nam vjetar u leđa da nastavimo u smjeru edukacije, informiranja i povezivanja, ističe Čmelik, koju smo za kraj razgovora upitali i koje planove kuje za 2023. godinu.


– Plan za sljedeću godinu za čarter.hr je objavljivati sadržaj na engleskom jeziku. Mi smo ovu prvu godinu poslovanja radili isključivo na hrvatskom jeziku. Bio je to svojevrstan test. Bez obzira na to što je sve na hrvatskom jeziku pa čak i domena sa dijakritičkim znakom č, nismo prošli nezapaženo kod stranaca. Činjenica je da nam zahvaljujući dobrom umrežavanju poslovne ponude pristižu kako iz EU-a tako i iz SAD-a i jednostavno više nema smisla držati se isključivo hrvatskog jezika. Također je u planu raditi više videosadržaja, prvenstveno edukativnih i korisnih webinara, kazala je Čmelik i dodala kako će poseban fokus staviti na usluge digitalnog marketinga Zone plus.


– Razvijamo neke nove pakete usluga tako da vjerujem da ćemo se u 2023. godini još čvršće pozicionirati u tom području. Smatram da se Zona Plus kao agencija za digitalni marketing dobro snašla u ovim turbulentnim vremenima. Pokretanjem ovog posebnog projekta, čarter.hr, uspjeli smo odvojiti cijelu jednu specifičnu nišu našeg poslovanja, dok je Zona Plus sada posvećena digitalnom marketingu i klijentima kojima je potrebna pomoć u online oglašavanju, vođenju društvenih mreža i razradi prave digitalne strategije koja će im donositi prihode. Potrebe tržišta je uvijek važno osluškivati i pratiti jer samo na taj način možemo stvoriti i pružiti uslugu koja će klijentima donositi vrijednost. Trendovi idu u smjeru digitalizacije i automatizacije poslovnih procesa i mi smo spremni pomoći našim klijentima da naprave tu tranziciju, zaključuje Čmelik.