Nedjelja, 28. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

13 C°

Kapitalni projekt

U rekonstrukciju Zračne luke Zadar uložili 2,2 milijuna eura

Autor: Marina Vlakić

02.02.2023. 11:06
U rekonstrukciju Zračne luke Zadar uložili 2,2 milijuna eura

Foto: Luka Jeličić



U zadarskoj Zračnoj luci započeli su obimni radovi na rekonstrukciji zgrade i putničkog terminala kako bi bili spremni za prihvat nešengenskih putnika, a proširuje se i pista radi slijetanja većeg broja zrakoplova. Riječ je o kapitalnom projektu koji će omogućiti prihvat interkontinentalnih letova te povećati promet za čak deset posto.


Dio sredstava dobili su iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, a dio iz europskih fondova. Najnovijim radovima Zračna luka tako započinje s realizacijom projekta kojim će postati prva luka u Hrvatskoj s električnim autobusom, prva luka sa solarnim punjenjem aviona, a već su prva »zelena« zračna luka ne samo u Hrvatskoj, već i u regiji.


Naime, s 1.100.000 putnika u prošloj godini zadarska Zračna luka postigla je povijesni rekord, zbog čega i idu u proširenje kapaciteta. Direktor Josip Klišmanić proveo nas je kroz upravnu zgradu, pistu i ostalo pod radovima otkrivajući vizuru budućih modernih prostora za prihvat i otpravak putnika. U Luci je velik broj radnika i strojeva koji radove moraju dovršiti do kraja ovog mjeseca. Prvi Ryanairov zrakoplov dolazi im krajem ožujka kada i započinje sezona letenja.


Ryanair 26. ožujka otvara sezonu




– U sklopu priprema za novi Schengen režim koji u hrvatskim zračnim lukama stupa na snagu 26. ožujka ove godine, pri kraju smo izgradnje i uređenja dodatnih aneksa zgrade u kojima će biti smješteni međunarodni dolazak i odlazak takozvanih non-schengnen putnika. Dva aneksa na postojeću zgradu putničkog terminala kontejnerskog su tipa i privremeno rješenje do početka izgradnje nove zgrade, a plan nam je pripremiti ih za kraj ovogodišnje ljetne sezone letenja. Sva je dokumentacija već ishodovana, a projekt preuređenja zgrade i privremenih građevina stoji nas oko 2,2 milijuna eura. Izvođač radova su tvrtke Jedinstvo iz Krapine i Krekić Avangard, kaže Klišmanić.


Prostor za dolazak i odlazak non-schengnen putnika


Naime, novi Schengen režim uvelike će olakšati protok putnika s obzirom da većina putnika ulaskom Hrvatske u Schengen zapravo postaju domaći putnici i ne moraju prolaziti kontrolu putovnica, već samo zaštitni pregled. Dio putnika koji nisu u tom režimu i dalje će prolaziti kontrolu putovnica, no kako je to i dosad bio slučaj, za njih praktično nema promjena.


Povećanje prometa


– Ove godine očekujemo između pet i 10 posto veći promet putnika u odnosu na rekordnu 2022. godinu kada smo po prvi put zabilježili milijunski promet. Na kraju godine zaustavili smo se na 1,1 milijun putnika, što je za nas izniman rezultat s obzirom da smo prva hrvatska zračna luka koja je premašila pretpandemijski promet. Ovim privremenim rješenjem omogućit ćemo početak prave rekonstrukcije zgrade i izgradnje novog putničkog terminala na način da se omogući izgradnja fronte novog terminala po projektu koji bi, ukoliko pripremimo svu natječajnu dokumentaciju na kojoj radimo, trebali započeti krajem ove turističke sezone, pojašnjava direktor Zračne luke.


Ovim radovima dobit će novih 600 metara četvornih za nešengenske putnike te dodatnih 700 kvadrata za šengenske putnike. Pokazujući radove na terminalu Klišmanić ističe kako će već za ovu sezonu značajno povećati kapacitet terminala.


Dva aneksa na postojeću zgradu terminala kontejnerskog su tipa


– Imat ćemo više rotacija, a svi će radovi biti gotovi do početka ožujka kako bismo spremni dočekali sezonu letenja koja počinje 26. ožujka. Ryanair, kao naš glavni partner, na Zračnoj luci Zadar već ima tri bazna zrakoplova. Ove smo godine dobili i nove destinacije, bit će ih još, a dogovorili smo i suradnju s novim avioprijevoznicima. Najvažniji nam je SAS koji vozi iz Kopenhagena, pa ove godine očekujemo desetak posto veći promet. Prošle smo ostvarili promet za gotovo 30 posto veći od onog iz pretpandemijske 2019. godine te zaista mogu reći da smo zadovolji ovakvim porastom prometa. No, njega mora pratiti i infrastruktura te oprezno planiramo i broj putnika idućih sezona jer postoji razina usluga koju smo dužni osigurati putnicima, a to nije lako u ovako velikom rastu prometa, ističe prvi čovjek Zračne luke.


Prva foto-naponska elektrana


Cilj im je tijekom ovog mjeseca raspisati natječaj za prvu fazu proširenja terminala kako bi što prije dobili izvođača radova, čime započinje privremena rekonstrukcija i dogradnja privremene građevine.


– To će nam omogućiti operativnost Zračne luke i nakon početka glavnih radova na proširenju terminala. Ove sadašnje radove financiramo iz naših sredstava, a dio smo dobili od Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, dok će stajanka biti financirana iz EU fondova. Nju ćemo širiti na način da će se omogućiti jednoredno parkiranje zrakoplova uz ugradnju uređaja za napajanje zrakoplova električnom energijom u samu stajanku. Tu je i nabava elektroopreme u koje spadaju električno vozilo za izguravanje zrakoplova, električna kolica za prtljagu, samohodne stepenice te autobus za prijevoz putnika na električni pogon. Bit ćemo prva zračna luka u Hrvatskoj koja će na stajanci imati električni autobus za prijevoz putnika do zrakoplova i natrag, čime kompletno ekologiziramo našu opremu, a objavili smo još jedan natječaj za nabavku električnog autobusa i to iz vlastitih sredstava, budući da nam jedan autobus nije dovoljan. Napravit ćemo i foto-naponsku elektranu kojom ćemo zrakoplove napajati sunčevom energijom te neće trošiti apsolutno ništa dok su na našoj stajanci. I po tome ćemo biti prva zračna luka u Hrvatskoj, zaključuje direktor Josip Klišmanić.


Traju opsežni radovi