Subota, 27. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

8 C°

POSLJEDICE OBJAVE MUP-a

Već krenula bespotrebna navala za produljenjem osobnih iskaznica

Autor: Alen Plahinek

27.02.2023. 09:56
Već krenula bespotrebna navala za produljenjem osobnih iskaznica

Foto: Davor Puklavec/PIXSELL



Ministarstvo unutarnjih poslova je nedavno objavilo kako će, jednog dana kada se proglasi kraj pandemije, građani Republike Hrvatske imati 30 dana kako bi obnovili valjanost svoje osobne iskaznice, vozačke dozvole, putovnice i sl. Nakon proglašenja epidemije bolesti COVID-19, Hrvatski sabor je 7. travnja 2020. iste godine po hitnom postupku donio izmjene četiri zakona, prema kojima će osobne iskaznice, putovnice, vozačke dozvole i oružni listovi čiji je rok važenja isticao za vrijeme trajanja epidemije i dalje vrijediti, odnosno važenje im je produljeno na najviše 30 dana od dana proglašenja prestanka epidemije. Budući da se razgovori o proglašenju prestanka epidemije vode na razini države, pa tako i cijelog svijeta, odlučili smo provjeriti u Policijskoj Upravi Zadar kakvo je stanje s produljivanjem važenja dokumenata.


Isprave istekle 12 tisuća građana


– Prema podacima kojima baratamo u Zadarskoj županiji, u protekle tri godine imamo otprilike 12 tisuća građana kojima su istekle osobne iskaznice, 13 tisuća je isteklih putovnica i tri tisuće vozačkih dozvola. Ovo su zapravo značajne brojke s obzirom na to da smo prošle godine ukupno izdali malo više od 36 tisuća osobnih iskaznica, devet tisuća putovnica i gotovo 10 tisuća vozačkih dozvola. Osobne iskaznice jedine moraju biti obnovljene jer je osobna iskaznica obvezna isprava za hrvatske državljane s reguliranim prebivalištem u Republici Hrvatskoj starije od 18 godina. Nekako smatram kako će najmanja pomama biti za putovnicama jer ih ljudi sve manje koriste zbog mogućnosti koje nam pruža nova osobna iskaznica, tzv. elektronička osobna iskaznica (eOI), a to je, primjerice, putovanje u zemlje Europske unije i zemlje u okruženju, bez potrebe putovnice. Kada građanin preda zahtjev za izradom nove osobne, morat će se čekati do mjesec dana, ako se ide redovnim postupkom. Postoje i ubrzani i žurni postupak u kojima osobna dolazi za deset dana, odnosno za tri radna dana, no moram naglasiti kako su ti postupci skuplji, objasnio nam je Ante Milković, voditelj Službe upravnih poslova, državljanstva i stranaca u PU zadarskoj dodajući kako je iako je tek stigla najava MUP za potrebom produljenja već polako krenula navala ljudi na šaltere njegove službe.


– Nama je, kada govorimo o izdavanju osobnih isprava, ovaj period od siječnja do ožujka uglavnom laganiji, s manjim brojem dolazaka stranaka, no sada kad su ljudi čuli da će morati produljivati dokumente svi su odmah navalili da čim prije to naprave. Pozivam sve građane Zadra i okolice da ne stvaraju navalu i neku »paniku« da neće imati mogućnost doći do dokumenata kasnije. Ljudi su čuli informaciju i odmah »moraju« u policiju, no ne moraju. Neka ljudi procijene kada mogu doći, je li to danas, za tjedan dana, mjesec dana, uopće nije bitno, oni će u konačnici dobiti svoje dokumente. Ovakve navale samo nama stvaraju dodatne pritiske i nevolje u radu. Manje – više događa nam se u zadnje vrijeme da nam stranke, 40-ak ili 50-ak ljudi, dolaze sat vremena prije početka rada, pa već oko 11 sati ujutro moramo blokirati izdavanje brojeva na eRedomatu jer znamo nećemo do kraja radnog vremena sve uspjeti obraditi. Ponavljam, ne trebaju svi odmah žuriti po nove dokumente, budući da će i nakon proglašenja epidemije još imati 30 dana za njihovu obnovu, a naravno da bi se taj rok eventualno mogao produljiti ako bude potrebe za tim, tako da uvjeravam da nitko neće ostati bez dokumenata, naglasio je Milković.


Aplikacije za pomoć




Kako bi se što više ubrzao proces obavljanja upravnih poslova na policiji, a samim time i smanjile gužve i višesatno čekanje u redovima, postoji aplikacija eRedomat pomoću koje građani sami biraju kada žele i mogu doći obaviti što trebaju.



– U ljeto 2020. godine instalirali smo uređaj eRedomat koji regulira redove i gužve, dok smo mobilnu aplikaciju preko eRedomata pomoću koje građani sami biraju termin dolaska »u promet« pustili prošle godine. Ciljali smo na skraćenje vremena čekanja stranaka i olakšanje posla kako nama, tako i građanima. Usluga e-Redomat dopušta tri mogućnosti, fizički uzeti broj u policiji, uzeti ga preko mobilne aplikacije ili rezervirati svoj termin. Kada govorimo o rezervaciji termina, odredili smo da se može rezervirati mjesec dana unaprijed, dakle tko želi sada može rezervirati termin krajem ožujka u primjerice podne, ta osoba će tog dana u podne biti na redu. Što se tiče korištenja mobilne aplikacije za naručivanje termina, možemo reći da je građani koriste i vrlo im je interesantna, pa je to razlog zbog kojeg 25 svakodnevnih termina bude vrlo brzo zauzeto i do dva tjedna unaprijed. Uočili smo da jedan broj rezerviranih termina, oko 5 posto nije iskorišten, odnosno naručene stranke se ne pojave. Stoga molimo građane da u slučaju spriječenosti dolaska otkažu svoj termin kroz aplikaciju, kako bi se omogućilo da taj termin preuzmu drugi građani, kazao je voditelj ove službe te naglasio nelogičnosti koje zna viđati na dnevnoj bazi.


Neki mladi ne koriste aplikaciju


– Usluge e-Redomata su vrlo jednostavno i jasno posložene, no ne mogu se oteti dojmu da znam vidjeti mlade, kojima se nekako najviše i išlo u susret s tim aplikacijama, da dolaze fizički po broj i onda čekaju ispred ulaza, umjesto da broj uzmu preko aplikacije i prate njegov status na svom mobitelu. Ne razumijem jesmo li mi možda pogriješili pa mladi nisu upoznati s tim mogućnostima ili se jednostavno ne žele njima služiti da si olakšaju. Teško mi je to objasniti. Sasvim je jasno da stariji građani ne koriste moderniju tehnologiju u toj mjeri, pa samim time i nemaju nekog povjerenja u nju, stoga imaju potrebu doći fizičkim kontaktom obaviti sve što treba. Mladi koje sam spomenuo su u manjini i generalno gledajući smanjio nam se broj čekanja u redovima, ubrzali su se procesi i najvažnije nam je da imamo pozitivne povratne informacije od ljudi, kazao je Milković dodajući kako su išli i korak dalje u olakšavanju posla građanima.


– Nakon preuzimanja novih osobnih iskaznica naši građani mogu u prostoru naše policijske uprave uz pomoć stručnih osoba aktivirati elektroničku osobnu iskaznicu na posebnoj konzoli koja je postavljena u šalter sali. Ministarstvo je u suradnji s AKD-om postavilo i instaliralo jednu konzolu na kojoj se može aktivirati osobna iskaznica i preuzeti tzv. mobilne certifikate. Na taj način sve se može rješavati preko mobitela. Ako osoba kod nas preuzme mobilne certifikate, mogu se sve usluge obavljati preko mobitela. Primjerice, ako netko treba predati zahtjev za novom vozačkom dozvolom, ne treba dolaziti kod nas, nego iz topline vlastitog doma to pošalje i preda. Najviše iz tog razloga potičemo ljude da aktiviraju i koriste te certifikate i tako u prvom redu poštede sebe dodatnog truda, a potom i nas. No, moram naglasiti kako ovo ne vrijedi za osobne iskaznice, jer za njih je potrebno fizički doći i podnijeti zahtjev za izradu, poručuje Milković te za kraj ponovno pozvao se građane da što više olakšaju i ubrzaju proces obnavljanja dokumenata.



Napomena građanima


Važno je istaknuti, da građani mogu i bez dolaska u policijsku upravu/postaju, elektroničkim putem podnijeti zahtjev za izdavanje vozačke dozvole i putovnice kroz sustava eGrađani. Na zahtjev podnositelja ove se isprave mogu dostaviti na adresu prebivališta ili boravišta uz plaćanje troškova dostave. Isto tako, kroz sustava e-Građani građani mogu prijaviti boravište.