Petak, 26. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

VJEČNA INSPIRACIJA

Na Sveučilištu u Zadru otvoren znanstveni skup povodom 400. obljetnice rođenja Molièrea

Autor: Matea Raguž

03.11.2022. 15:52
Na Sveučilištu u Zadru otvoren znanstveni skup povodom 400. obljetnice rođenja Molièrea

Foto: Sveučilište u Zadru



Međunarodnim znanstvenim skupom “Molière u hrvatskoj kulturi” Sveučilište u Zadru obilježava 400. godišnjica rođenja slavnog francuskog komediografa Jean-Baptistea Poquelina Molièrea (1622. – 1673.).


Na znanstvenom skupu škojeg zajednički organiziraju Odjel za francuske i frankofonske studije i Odjel za kroatistiku Sveučilišta u Zadru te Odsjek za komparativnu književnost Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu sudjeluje dvadesetak izlagača iz Hrvatske, Austrije, Francuske, Poljske, Slovenije i Velike Britanije.





– Riječ je o najizvođenijem francuskom dramatičaru u našim kazalištima i jednom od najizvođenijih stranih autora. Zbog toga je ideja na neki način analizirati i valorizirati Molièrovu prisutnost u hrvatskoj kulturi još od prvog prijevoda na hrvatski jezik koji je nastao u 17. stoljeću, kazala je nastavnica s Odjela za francuske i frankofonske studije Mirna Sindičić Sabljo.


Univerzalan i aktualan


Moglo bi se reći da do danas nije prošla sezona da neki Molièrov tekst nije postavljen na pozornicama nekog od hrvatskog kazališta, a zadnjih 30 godina primjećuje se porast interesa za Molièrovim radom. Sindičić Sabljo istaknula je kako su njegova djela na zadarskim kazališnim daskama izvođena na francuskom, talijanskom i hrvatskom jeziku, a zanimljive su i lutkarske predstave nastale po njegovim djelima, o čemu će također biti riječi na znanstvenom skupu.


– Njegovi likovi govore o manama i karakteristikama ljudi koje su stalne bez obzira na vrijeme, govori Sindičić Sabljo te dodaje da je za očekivati je tako da će se taj trend nastaviti i u budućnosti. Kako kaže, mladi redatelji i redateljice imaju potrebu pokazati svoju originalnost na klasičnom i potvrđenom repertoaru. Osim toga, činjenica da se Molière čita u srednjim školama dodatno govori o njegovoj važnosti.


Svojim dolaskom sudionike je počastio francuski veleposlanik u Hrvatskoj Gaël Veyssière, koji je rekao kako je Molière oličenje francuskog duha i referentni odraz francuskog kazališta.


– Uvijek je univerzalan i aktualan, što se vidi i po nedavnoj premijeri Don Juana u HNK Zagreb. Molière prokazuje škrtost, snobizam, ambiciju pripadanja visokom društvu, egoistične i nezaslužene povlastice iza krinke vrlina. O tim je temama uvijek bilo osjetljivo pisati, pa je tako za svoj Tartuffe pet godina vodio bitku kako bi se prikazivao, iako ga je kralj dočekao pljeskom, rekao je Veyssière.


Dubrovačke adaptacije


U sklopu događaja predstavit će se i dvije knjige. Tako će se izložiti knjiga hrvatskog povjesničara umjetnosti i književnika Dine Milinovića pod nazivom “Svijet je muškog roda ili tragedija koje nije bilo”. Riječ je dramskom tekstu koji tematizira urotu Zrinskih i Frankopana, a koja se zbiva u vrijeme dok je Moliere u Francuskoj bio na vrhuncu svoje stvaralačke karijere. Upravo je on jedan od likova u radnji Milinovićeva djela. Predviđen je i razgovor sa slovenskom dramaturginjom Dianom Koloini povodom izlaska knjige “Slabo poznate naših src tančine: ženske v Moliereovih komedijah”.



O važnosti i prepoznatosti slavnog komediografa na našim prostorima potvrđuje i njegov utjecaj u Dubrovniku.


– Od 32 Moliereova teksta čak su 23 adaptirana u Dubrovniku sredinom 18. stoljeća za potrebe lokalnog kazališta i izvedene na sceni, navodi Sindičić Sabljo.


Pročelnica Odjela za francuske i frankofonske studije izv. prof. dr. sc. Barbara Vodanović iznijela je očekivanje da skup donese zanimljive članke i bude mjesto na kojemu će se sudionici ugodno osjećati, dok je prof. dr. sc. Divna Mrdeža Antonina s Odjela za kroatistiku izrazila nadu da će manifestacija postati tradicionalna.


Plenarno izlaganje na temu režiranja Molièreovih tekstova jučer je održao ugledni francuski teatrolog Patrice Pavis (Sveučilište u Kentu), za kojega je rečeno kako je ne samo jedan od svjetskih autoriteta za Molièra, nego i poznati autor kazališnih rječnika i pojmovnika.