Utorak, 19. ožujka 2024

Weather icon

Vrijeme danas

14 C°

PROJEKT ZUM 4.0

Vožnju Liburnijinim autobusom platite brže i povoljnije ZadarCityCard karticom

Autor: Vanja Mirčeta

01.04.2023. 08:18
Vožnju Liburnijinim autobusom platite brže i povoljnije ZadarCityCard karticom

Foto: Luka Jeličić



Malo koji grad kao Zadar može se pohvaliti iznimno sposobnim i uspješnim timom mladih ljudi koji djeluju unutar gradskog Upravnog odjela za EU fondove koji je prema podacima Ministarstva financija jedan od čelnih gradova u povlačenju novca iz EU fondova, a koji je kao jedan od pionira u toj disciplini poslužio kao svijetli primjer brojnim jedinicama lokalne i regionalne samouprave kako plivati u ovim vodama, bez kojih ne bi bila moguća realizacija brojnih kapitalnih projekata čijoj svrsishodnosti svjedočimo već danas.


Sufinanciranje EU sredstvima


Jedan od projekata financiran iz EU sredstva kroz ITU mehanizam (OP Konkurentnost i kohezija 2014.- 2020.) te proračunska sredstva Grada Zadra je i posljednjih dana sve češće spominjani Zadar Urban Mobility 4.0 (ZUM 4.0), vrijedan 1.966.134,48 eura (14.813.840,30 kn) koji je zapravo oznaka za Implementaciju pametnih prometnih rješenja upotrebom novih tehnologija te IKT koji pojednostavljuje pristup javnim uslugama i podiže kvalitetu urbanog življenja kako naših građana tako i svih onih koji gravitiraju našem gradu, ali i posjetitelja.





U sklopu projekta ZUM 4.0, u partnerstvu s gradskim tvrtkama Inovativni Zadar, Liburnija i Obala i lučice, razvijen je sustav pametnog parkiranja, sustav elektroničke naplate u javnom prijevozu, sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu, komplementarne mobilne aplikacije Zadar Smart City (koja u sebi sadrži i ZadarSmartCity karticu) i Zadar Parkin te Centralni informacijski sustav (CIS), kao srce cijelog projekta. Ovim projektom započeo je proces pametnog upravljanja prometom po uzoru na neke velike europske gradove, a sve s ciljem kako bi Zadar učinili još kvalitetnijom sredinom za život.



Kako bi se upoznali sa svim opcijama koje projekt ZUM 4.0 nudi svojim korisnicima, odlučili smo u pratnji Josipa Milića, pomoćnika v.d. pročelnice u gradskom UO-u za EU fondove i Darka Ivaniševića, predstavnika Pružatelja usluga Zajednice ponuditelja Grafik.net, Callidus grupa, Intech i Paywiser Ite, testirati sve opcije uklopljene u ovaj projekt.


Krenuli smo s aplikacijom »Zadar Smart City« koja je za sada namijenjena javnom prijevozu putem kojeg građani mogu pristupati objedinjenim uslugama ZUM-a 4.0, odnosno mnoštvu informacija i usluga. Ova aplikacija u sebi uključuje i ZadarCityCard karticu koja služi plaćanju javnog prijevoza, a naknadno će u sklopu nje svakako biti ponuđeno više usluga, od plaćanja ulaznica za kazalište, muzeje i sl, a koja se može napuniti kupnjom bona u autobusima kod vozača i putem m-bankinga.


Osim navedenog postoji i mogućnost da si korisnici kartice međusobno transferiraju novac putem aplikacije i tako na još jedan način dopune sredstva na kartici. Unutar ove aplikacije je integrirana i »Zadar Parkin« aplikacija, koju je samo prilikom prvog pokretanja potrebno skinuti putem Google Play-a i App Store-a na svom pametnom telefonu, čineći zapravo »Zadar Smart City« aplikaciju centralnim mjestom javnih usluga i informacija u prometu.



Problem parkiranja


Općepoznata je činjenica kako je našim sugrađanima problem parkiranja jedna od bolnijih točaka, posebno u strogom centru grada, na području kojeg najveći kaos nastane najviše u ljetnim mjesecima. Upravo stoga, kako bi smanjili nervozu u prometu, cilj aplikacije »Zadar Parkin« je jednostavni sustav navođenja do slobodnih parking mjesta.


Više od 1100 javnih parkirnih mjesta u užem središtu Zadra u zoni naplate opremljeno je senzorima za detekciju vozila. Oni putem gradske mreže dostavljaju centralnom serveru informaciju o statusu zauzetosti pojedinog parkirnog mjesta.



– Kada aplikaciju Zadar Parkin otvorimo na mjestu s kojeg krećemo ona vam prvo u raznim bojama predstavi zone parkiranja na način da vidite gdje vam je najveća vjerojatnost za pronaći parking. Zelenom bojom označena je zona gdje postoji najveća mogućnost za pronaći parking, žutom je označena srednja vjerojatnost, dok narančasta, odnosno crveno označena zona označava malu vjerojatnost pronalaska parkinga koji je već najvjerojatnije popunjen.


Ovo je prva aplikacija koja ne radi na način da vam pokaže slobodno mjesto jer postoji velika vjerojatnost dok vi dođete do tog slobodnog mjesta da će se na njemu već netko parkirati, pa nema nikakve logike da vas aplikacija navodi na mjesto koje će dok do njega dođete biti zauzeto. Ono što ova aplikacija radi jest da kazuje koja parkirna mjesta su jače, slabije, najmanje zauzeta ili postoji velika vjerojatnost da se nađe slobodno mjesto, pojašnjava Ivanišević.



Dodao je kako će korisnici koji budu koristili Zadar Smart City aplikaciju, i samim time gradsku karticu koja je platno sredstvo u toj aplikaciji, imati povoljnije karte u javnom prijevozu, čija cijena u tom slučaju neće biti 1,59 eura, već 1,33 eura.


Veliki fokus u Liburniji je bio i na to, s obzirom da su ljeti ogromne gužve u prometu, kako napraviti sustav koji će moći u realnom vremenu pratiti sve autobuse i da korisnici putem mobilne aplikacije na određenoj stanici mogu staviti favorite i vidjeti kada koji autobus dolazi, odnosno da mogu imati pregled svih linija koje prolaze kroz tu stanicu s voznim redovima da bi mogli postaviti nekakve alarme da nas par minuta prije dolaska autobusa obavijesti o njegovom dolasku.


Moguće je da će u početku tokom rada biti određenih manjkavosti te bi ovim putem apelirali na građane da nam se kroz podršku javljaju, da nam jave što bi trebalo ispraviti te da na takav način budemo sve bolji, kazuje Ivanišević opisujući proces kako bi trebale funkcionirati Zadar Smart City aplikacija te ZadarCityCard kartica.


Polaganje novca na virtualnu karticu


– Aplikacija je namijenjena putnicima, korisnicima Liburnije i za parkiranje Obala i lučica. Koristi se na način da nakon registracije korisnik dobije svoju virtualnu karticu bez naknade, na koju može polagati novac, na jedan od dva prije spomenuta načina. Nakon toga može koristiti usluge Liburnije, kupiti pretplatne, pojedinačne karte, plaćati parking ili pregledavati slobodna mjesta na parkingu, potom kad dolazi autobus te dobivati određene obavijesti.



Ovo je zapravo jedna vrsta elektronskog novčanika Grada Zadra gdje se osim glavne kartice nalaze i karte koje korisnik kupi. Proces kupnje karte je gotovo identičan kao kod kupnje ove za javni prijevoz. Ikona automobila ili autobusa govori nam o kakvoj karti se radi. Imamo informacije o iznosu, vremenu, koliko nam je još vremena preostalo, pet minuta prije isteka nas upozorava i sl, pojašnjava Ivanišević.


Sustav informiranja u prometu i javnom prijevozu uključio je i video displaye za praćenje dolaska javnog prijevoza u realnom vremenu, koji su postavljeni na 15 autobusnih stanica na području grada Zadra. Oduševljenje postavljenim video displayima ne skriva gospođa Mirna Hasić, koju smo zatekli na stanici kod Male pošte dok je čekala svoju liniju. Ono što ističe kao posebnu pogodnost ovog dijela projekta je činjenica kako je pitanje je li vaš autobus prošao, još nije došao ili uopće nije došao, sada prošlost.


Vozači autobusa je nisu iznevjerili


– Meni je ovo sve skupa zaista korisno. Ove stare isprintane vozne redove više niti ne gledam. Vodim se isključivo ovim što mi piše tu na ekranu. Sada je zaista krasno, puno mi pomogne svakog dana. Prije sam morala da bih vidjela kada autobus dolazi koristiti naočale, onda ih zaboravite, pa vas sve to skupa sve iznervira.



Ne znate je li vam autobus prošao ili nije. Sada se isključivo ravnam prema ovim podacima. Ljudi ne kasne. Naime, svako jutro krećem u 8.20 sati s Bilog briga i do sada me nisu iznevjerili, zadovoljno govori gospođa Hasić.


U uredu Liburnije na Autobusnom kolodvoru je smješten Centralni informacijski sustav (CIS), središnji sustav za nadzor i upravljanje ostalim elementima projekta. U tzv. kontrolnoj sobi rade Grgo Kovačević i Darko Pedić koji na velikom zaslonu prate kretanje svih Liburnijinih autobusa na području Zadarske županije.



Projekt ZUM 4.0 je izrazito skalabilan što omogućuje da se posebni sustavi razvijaju na način da ih je kasnije lagano nadograđivati. S obzirom da se radi o jedinstvenom projektu na području cijele RH, trebao bi biti platforma za kompletno novi niz pametnih prometnih rješenja koja će se realizirati u doglednoj budućnosti, što u konačnici znači dodatno podizanje kvalitete javnog prijevoza i poboljšanja usluge svim korisnicima istoga.