Utorak, 23. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

neiskorištena korisna usluga

Hvalevrijedna ideja "Portala pacijent" ostala je za sada samo mrtvo slovo na papiru

Autor: Vanja Mirčeta

10.03.2023. 09:29
Hvalevrijedna ideja

Foto: Arif Sitnica



Poslovanje Opće bolnice Zadar tijekom protekle godine, uz sve izazove u zdravstvu koje bolnica dijeli s ostatkom zdravstvenih ustanova u Republici Hrvatskoj, obilježio je najveći projekt informatizacije bolničkog, laboratorijskog te radiološkog informacijskog sustava u povijesti ove zdravstvene ustanove.


OB Zadar je koncem prošle godine sukladno provedenom postupku javne nabave nabavila za 240.000 eura, odnosno 1.812.500 kuna Radiološki informacijski sustav (RIS) i u svoje poslovanje uvela web aplikaciju Patient portal odnosno Portal pacijenta putem koje pacijenti mogu primati nalaze i radiološke slike digitalnim putem, što u konačnici značajno smanjuje vrijeme isporuke nalaza i radioloških slika.


Prozivke vijećnice Mišković


Navedeni sustav unosi potpuno novi način rada i funkcioniranja radiološke dijagnostike, a također i dijagnostike koja se radi na drugim odjelima Opće bolnice Zadar (kardiologije, patologije, ultrazvučne dijagnostike, endoskopije i slično).




No, samo tri mjeseca kasnije, nakon najavljivanja svojevrsne revolucije unutar sustava ove ustanove te nakon što ih je prozvala SDP-ova vijećnica Vedrana Mišković u sklopu posljednje sjednice Županijske skupštine, pokazalo se kako za ovaj portal koji funkcionira unutar sustava e-Građani, odnosno Portala Zdravlje, osim čelnih ljudi u OB-u Zadar i Zadarskoj županiji nije čuo nitko, niti liječnici, a još manje pacijenti.


Hvalevrijedna ideja, čini se, ostala je za sada samo mrtvo slovo na papiru, odnosno neiskorištena korisna usluga u cyber svijetu.


Ravnatelj Opće bolnice Zadar, dr. Željko Čulina istaknuo je kako ga jako žalosti činjenica da se na sjednici Županijske skupštine postavljaju pitanja za koje je, prema njegovim riječima, očito da osoba koja ih je postavila o temi nema nikakvih saznanja i pri tome se nije niti potrudila saznati osnovne činjenice.


– Navedenim projektom omogućila se i integracija ostalih sustava koji već postoje u Općoj bolnici Zadar (PACS/BIS), čime se omogućilo da se sve dijagnostičke slike pohranjuju u tzv. Centru dijeljenih usluga, odnosno središnjem državnom oblaku.


Korištenje Centra dijeljenih usluga je za OB Zadar potpuno besplatno, jer je financirano iz EU sredstava, tako da je početna investicija samo zbog ovog podatka potpuno opravdana i ne predstavlja trošak već investiciju. Zbog prije navedenog počevši od 2022. godine OB Zadar nema više visokih troškova održavanja lokalnih servera i kupnje novih sustava za pohranu, aktivne i pasivne mrežne opreme te ostalih informatičkih komponenti.


Osim toga, ostvarene su uštede i na lokalnim radnim stanicama. Smanjuje se potreba za kapacitiranim radnim stanicama i licencama na svakom radnom mjestu jer se obrada te rekonstrukcija slika velikih rezolucija obavlja na serverima u Centru dijeljenih usluga, istaknuo je dr. Čulina.


Pohrana dijagnostičkih slika


Osim ušteda, temeljni cilj ovog projekta je, kako kazuje ovaj ravnatelj, sigurnost i dostupnost slikovnih dijagnostika koja je na ovaj način osigurana. Sporni Portal pacijenta je samo jedna od stotinjak funkcionalnosti koje su ugrađene u RIS, a omogućuje ogromni iskorak u načinu upravljanja, dostave i pristupa slikovnoj dijagnostici unutar ove ustanove.


– Neke od prednosti su da liječnik obiteljske medicine može pristupiti slici npr. MR-a, CT-a, RTG-a, UZV-a i sl. na svom računalu u ordinaciji u par klikova, a sve preko CEZIH-a. Liječnik u drugom zdravstvenom centru može pristupiti slikovnoj dijagnostici preko eKartona u svom sustavu u kojem svakodnevno radi (drugo mišljenje, nastavak liječenja, hitna stanja i sl.).


Naime, donedavno je bilo potrebno naručivanje CD-a i DVD-a, snimanje te onda i njihovo fizičko slanje. CD-i i DVD-i se više ne snimaju i ne daju pacijentima, iako ih je moguće dobiti na zahtjev. Pacijent na puno jednostavniji način može pristupiti svojoj slikovnoj dijagnostici.


Naime, do sada, ako je pacijent trebao preuzeti CD ili DVD, morao je po njih doći u bolnicu. Korištenjem ovog sustava uvid u dijagnostiku može se napraviti na bilo kojem računalu ili putem mobilnog telefona, tableta i sl. Važno je napomenuti da pacijent pristupom svom portalu ima uvid u sve dijagnostičke snimke koje je obavio u Općoj bolnici Zadar.


Sljedeća je prednost ovog sustava mogućnost telemedicine, tj. liječnik kojem se za to izda ovlaštenje može pristupiti podacima i slikovnoj dijagnostici o pacijentu odnosno imati kompletan uvid u nalaze pacijenata koji su u OB-u Zadar te napisati nalaz direktno u sustav kao da se nalazi u Bolnici, a sve ovo po svim najvišim standardima kibernetičke sigurnosti, pojasnio je dr. Čulina.


Navedenim sustavom se osim Opće bolnice Zadar koriste i KBC Zagreb, KBC Osijek i odnedavno KBC Split.


Zadarska bolnica je u ovaj projekt ušla tijekom studenog 2022. godine te je iz kontakata kako s liječnicima tako i pacijentima razvidno da spomenuti sustav svakako zahtijeva intenzivniju marketinšku strategiju, odnosno njegovu promidžbu unutar same ustanove kako bi se usvojena i stečena znanja mogla prenijeti pacijentima za koje bi fizički odlazak po nalaze bilo kakve vrste vrlo brzo trebao postati samo neka naporna prošlost.


No, tu priča s modernizacijom zadarske bolnice ne završava. Dapače, čini se da tek konkretno zapravo i kreće.


Povremene teškoće sustava


– Obzirom da je cjelokupni sustav nedavno pokrenut, vjerujemo da još uvijek dolazi do povremenih poteškoća u funkcioniranju cjelokupne integracije. Međutim, očekujemo da sustav u potpunosti u kraćem vremenskom razdoblju zadovolji sve zahtjeve koji se postave.


Budući da smo uvidjeli ogromne koristi ovog projekta, želimo istaknuti kako smo trenutačno u fazi integracije i razvoja »punokrvnog portala za pacijente« sa svim nalazima (ne samo slikovne dijagnostike), a po uzoru na najveće svjetske klinike.


Portal će omogućiti pacijentu pristup pregledu svojih naručenih termina pretraga/pregleda (rezervacija), pacijent će moći zatražiti novi termin narudžbe, izmijeniti ili otkazati narudžbe za specijalističke preglede i dijagnostičke pretrage, a nakon odrađenih pregleda i pretraga, pregledati i preuzeti medicinsku dokumentaciju lokalno na svoj uređaj.


Radi se o velikom projektu koji mora zadovoljiti niz sigurnosnih protokola, proći fazu testiranja, te puštanja u produkciju, poručio je ravnatelj Čulina.


Implementacijom projekta očekuju se brojne prednosti za pacijente kao što su pregled prošlih i budućih rezervacija, kronološki pregled kompletne medicinske dokumentacije te preuzimanje kompletne medicinske dokumentacije.


Opća bolnica Zadar ovim projektom još jednom dokazuje da je jedan od lidera u uvođenju novih tehnologija u svakodnevni rad.