Utorak, 31. siječnja 2023

Weather icon

Vrijeme danas

2 C°

PRILAGODBA

Zadarski i učenici iz drugih zemalja svijeta u »Budiniću« stvorili prijateljske veze

Autor: Marija Orešković

17.01.2023. 14:14
Zadarski i učenici iz drugih zemalja svijeta u »Budiniću« stvorili prijateljske veze

Foto: Mislav Klanac



Velik broj djece iz Ukrajine, Albanije i ostalih zemalja uključen je u hrvatske osnovne i srednje škole te vrtiće. U Osnovnu školu Šime Budinića uključeno je devetero učenika iz Ukrajine, petero iz Albanije, a ima ih i iz Amerike, Australije i Španjolske. Ova škola za svako dijete osigurala je sudjelovanje u pripremnoj nastavi hrvatskog jezika bez testiranja te istovremeno uključivanje u odgojno-obrazovni rad u razrednim odjelima u svim predmetima prema njihovim mogućnostima i sposobnostima.


Otvorena srca


Učitelji ove škole otvorili su srca spomenutim učenicima i predanim radom trude se da se oni osjećaju što bolje u razredu te se maksimalno zalažu da učenici razumiju gradivo koje trebaju usvojiti.


– U 8.c i 8.e razred došlo je ukupno pet učenika. U razrednim odjeljenjima učenici funkcioniraju u skladu sa svojim mogućnostima, a kada je u pitanju socijalizacija, vidljivo je da su se dobro uklopili te stvorili prijateljske veze. Budući da se aktivno bave sportom, imaju veliku podršku učitelja i prijatelja iz razreda. Kako bi ih aktivnije uključili u nastavu, učitelji su smislili alate i aktivnosti kojima će iskoristiti predznanje učenika koje su oni donijeli sa sobom. Po povratnim informacijama osjetno je da su učenici zadovoljni novom sredinom i da se osjećaju zadovoljno, kazale su razrednice Zrinka Klarin, prof. geografije i sociologije i Katja Kožul, prof. hrvatskog jezika i književnosti.


OS Sime Budinica i ukrajinska djeca, Katja i Zrinka




– Učenici iz Ukrajine su se dosta dobro prilagodili. Unatoč jezičnoj barijeri, nisu imali problema u provođenju komunikacije s ostalim učenicima. Smatram da je važnu ulogu odigrala i terenska nastava kada je cijeli razred, zajedno s učenicima iz Ukrajine, išao u Zagreb. Tada su se učenici dodatno zbližili i upoznali, kazala je razrednica Andreja Sutlović, prof. engleskog jezika.


Jezična barijera


Najveća prepreka pri integraciji stranih učenika jest jezik, odnosno njegovo nepoznavanje. Upravo iz tog razloga formirane su dvije grupe koje svakoga radnoga dana imaju dva sata pripremne i dodatne nastave hrvatskoga jezika. Kada je u pitanju jezična barijera, važno je spomenuti digitalne medije koji imaju veliku ulogu u obrazovanju i angažmanu mladih te često olakšavaju komunikaciju između djece međusobno, ali i nastavnika i učenika. S pripremnom nastavom iz hrvatskoga jezika za djecu iz Ukrajine krenulo se u rujnu, odmah na početku školske godine, a s ostalima nešto kasnije.


– Učenici koji pohađaju pripremnu i dodatnu nastavu iz hrvatskoga jezika izuzetno su marljivi, imaju veliku želju za učenjem hrvatskoga jezika što je najvažnije, a onda ni uspjeh ne izostaje. Kod spomenutih učenika primjetan je velik napredak, to je posebno uočljivo kada su u pitanju učenici nižih razreda kod kojih se krenulo od samih osnova, obzirom da uglavnom nisu razumjeli, a onda ni govorili hrvatskim jezikom. Učenici viših razreda, uglavnom Ukrajinci, od samih su početaka razumjeli hrvatski, a sada ga i relativno dobro govore, kazala je Marija Orešković, profesorica hrvatskoga jezika dodajući kako veliku ulogu u cijelom tom procesu ima i činjenica da je njihov jezik prilično sličan našemu.


– S druge strane, grupa u kojoj su učenici nižih razreda sastoji se od učenika raznih nacionalnosti, s njima sam se teže sporazumijevala na samom početku pripremne nastave. Ipak, kod njih je vidljiv jako velik napredak u odnosu na spomenute početke, izuzetno su aktivni i jako im je važno naučiti hrvatski, koliko zbog savladavanja gradiva, toliko i zbog druženja sa školskim kolegama. Sjećam se, prvog dana kada smo krenuli s pripremnom nastavom, jedna učenica je prišla svojoj prijateljici iz razreda i uzbuđeno prišapnula da će učiti hrvatski, bila je jako sretna, istaknla je Orešković.


Prilagodba gradiva


Spomenuti učenici pokazuju velik interes za školu, neki su čak dospjeli na državno natjecanje. Ne skrivaju zadovoljstvo načinom rada učitelja u Osnovnoj školi Šime Budinića, često naglašavaju činjenicu da im je prilagođavanje gradiva i samog načina rada puno pomoglo u njegovu savladavanju.


– U ovoj školi su mi jako dobri učitelji, puno su nam pomogli, posebno na početku. Sve gradivo koje smo obrađivali učitelji su prevodili na naš jezik i dodatno nam objašnjavali kada je bilo potrebno. Sada dobro razumijemo, ali na početku smo se morali služiti prevoditeljem. Isto tako i kolege u razredu objasnili bi nam na engleskom ako nam nešto ne bi bilo jasno. Najlakši predmet mi je matematika, ona je ipak svugdje ista. Moram priznati da mi se više sviđaju učitelji u ovoj školi u kojoj sam sada nego oni u Ukrajini, jako su razumni i svjesni naše situacije. Brzo sam naučio hrvatski na pripremnoj nastavi jer su ta dva jezika jako slična, kazao je, učenik sedmog razreda.


Dyma Krus voli Zadar i svoje školske kolege


– U Hrvatsku smo došli sredinom kolovoza, dobili smo smještaj. Jedan dobar čovjek dao nam je stan na korištenje, ovdje ima puno ljudi koji nam žele pomoći. Dali su nam pokrivače i deke kada je zahladilo, grijanje… Moja mama je psiholog po struci i može svoj posao obavljati online, a moja sestra i ja, osim što idemo u školu, bavimo se izvanškolskim aktivnostima. Inače igram šah, bio sam na državnom natjecanju u Poreču sa svojim učiteljem iz tjelesnog i tamo predstavljao svoju školu u Zadru te sam osvojio peto mjesto, kazao je Dyma.


Promicanje tolerancije


U Osnovnoj školi Šime Budinića se od ove školske godine provodi i projekt »Bura – budućnost u različitosti » koji je napisan u sklopu Erasmus+ programa i odgovor je škole na povećane zahtjeve s kojima se učenici i učitelji suočavaju u okolnostima kada školu pohađa sve veći broj učenika koji dolaze s drugih govornih područja, različitih običaja i kulturološke pozadine.


– Ciljevi ovoga projekta su uvođenje novih metoda i tehnika, primjerice tehnike pričanja priča, simulacija, diferencijacije, tehnika za smanjivanje stereotipija, a kojima se njeguje toleranciju, inkluziju i poštovanje različitosti. Očekujemo da se svi učenici osjećaju sigurnije, posebno učenici s teškoćama u razvoju, imigranti i učenici drugih nacionalnosti. Također, uvrstit će se korištenje umjetnosti kao alata za promoviranje i uspostavljanje kvalitetnije integracije među učenicima, ostvarivanje kontakta s učiteljima i nenastavnim osobljem iz drugih dijelova EU-a, kazala je defektologinja Nina Glavan.


Učenici iz drugih zemalja u OŠ Šime Budinića su zadovoljni i sretni