Petak, 19. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

17 C°

KAPITALNA INVESTICIJA !!!

Zbog enormnog porasta prometa krećemo u proširenje terminala i piste

Autor: Marina Vlakić

03.11.2022. 18:00
Zbog enormnog porasta prometa krećemo u proširenje terminala i piste

Foto: Zracna luka Zadar



Zadarska Zračna luka ove godine obara sve rekorde u prometu putnika, zbog čega se ide u proširenje kapaciteta kako bi u Zadar mogli sletjeti i interkontinentalni zrakoplovi. Dio sredstava za ove megainvesticije dobit će se iz europskih fondova, što će uvelike olakšati izgradnju terminala, uzletno-sletne staze i staza za vožnju. S direktorom Josipom Klišmanićem razgovarali smo o najnovijim projektima koji će zadarsku Zračnu luku staviti uz bok najmodernijih, pri čemu treba napomenuti da su već prva »zelena« zračna luka ne samo u Hrvatskoj, već i u regiji.


Predsjedniku Vlade nedavno ste prezentirali najvažnije projekte za razvoj Zračne luke, kada će oni započeti i što ćete sve napraviti kako bi se proširio sadašnji kapaciteti Luke, očito nedostatan za ovoliki broj putnika?

Ovo je najuspješnija godina


– Izuzetna nam je čast bila ugostiti predsjednika Vlade RH Andreja Plenkovića. Premijeri ne dolaze tako često u posjet našim zračnim lukama, ali s obzirom na rezultate naše Zračne luke vjerujem da je imao dobar razlog za to. Od projekata koje smo predstavili mogu izdvojiti Ekologizaciju i elektrifikaciju sustava prihvata i otpreme, projekt odobren u sklopu Nacionalnog programa oporavka i otpornosti kao jedini projekt zračnih luka u cijeloj EU, te rekonstrukciju i proširenje operativnih površina Zračne luke Zadar.


Ova 2022. godina najuspješnija je u povijesti Zračne luke Zadar. Broj putnika dosegnut će 1.100.000 te je dvostruko veći u odnosu na 2021. godinu, a 25 posto viši u odnosu na tada rekordu 2019. godinu. U razdoblju od 2014. do 2018. Zračna luka imala je oko 500.000 putnika. To su samo neki od podataka koji ukazuju da se promet i više nego udvostručio, pa smo shodno tome morali adekvatno reagirati s proširenjima i zgrade i operativnih površina. U proteklom su razdoblju osmišljeni projekti širenja zgrade putničkog terminala i operativnih površina Zračne luke, s čim smo krenuli u realizaciju.


Kapitalni projekt


Širenje terminala omogućilo bi dolazak interkontinentalnih zrakoplova. Kada planirate dovršiti taj projekt?



– Širenje zgrade terminala je projekt na kojem radimo već neko vrijeme. Pandemija, za koju se nadamo da je iza nas, malo nas je usporila, ali nastavljamo tamo gdje smo stali. Projekt proširenja zgrade terminala sveobuhvatni je kapitalni projekt koji će, s obzirom na mogućnost fazne izgradnje, trajati duže vrijeme. Za sada smo potpuno posvećeni prvoj fazi za koju možemo reći da će početi iza sezone 2023. godine. Što se tiče interkontinentalnih letova, preduvjet za njih je adekvatna uzletno-sletna staza. Naravno, tu treba postojati i interes zrakoplovnih tvrtki za uspostavljanje linija takvog tipa, a to se ne bazira samo na postojanju infrastrukture već i na potencijalu i ponudi same destinacije.


Jesu li za njega već osigurana sredstva i koliko bi on u konačnici koštao, uzimajući u obzir inflaciju i enorman porast troškova materijala, pa čak i njihovu nestašicu na tržištu?

– Upravo sustavni pristup daljnjem razvoju kojeg smo započeli 2018. godine uzeo je u obzir kompleksnost realizacije jednog ovakvog projekta kao što je novi putnički terminal Zračne luke. Radi se o projektu kojeg smo postavili da bude poslovno i financijski opravdan i održiv. Stoga faznim pristupom prilazimo izgradnji kako bismo mogli iznijeti cijelu investiciju koja je krenula s procijenjenom vrijednošću od nekih 500 milijuna kuna, a koju sada grubo procjenjujemo na nekih 100 milijuna eura.


Glavninu financijskog tereta će na sebi podnijeti Zračna luka iz svog poslovanja, a s obzirom na vremensko razdoblje od nekih deset godina koje je potrebno za izvršenje svih faza, taj iznos nam je prihvatljiv s obzirom na konačno rješenje, a svakako i na utjecaj koji ne smijemo zaboraviti kojeg Zračna luka ima na gospodarstvo Zadra i cijele Republike Hrvatske. Radi se doista o kapitalnoj investiciji koja je od presudne važnosti za daljnji razvoj turističkog sektora i rast standarda naših građana.


Gradnja fotonaponske elektrane


Što je s širenjem stajanke te elektrifikacijom i ekologizacijom prihvata i otpreme zrakoplova?

– Puni naziv tog projekta je Ekologizacija i elektrifikacija sustava prihvata i otpreme i električno napajanje zrakoplova. U sklopu tog projekta planiramo gradnju fotonaponske elektrane kapaciteta 610 kWh koja će prema projektnim izračunima moći proizvesti 41 posto električne energije za naše potrebe, zatim širenje i rekonstrukciju stajanke za zrakoplove, ugradnju fiksnih priključaka za električno napajanje zrakoplova, te nabavu 9 električnih vozila koji će zamijeniti postojeću opremu pokretanu s fosilnim gorivima. Projekt se financira u sklopu Nacionalnog plana za oporavak i otpornost 2021.-2026. Projektnim izračunima došlo se do podatka da bi ostvarenjem ovog projekta smanjili emisiju štetnih plinova za 47 posto u odnosu na postojeće stanje i to je ono najbitnije.


S obzirom na to da je riječ o projektu odobrenom od strane Europske unije, hoće li ga oni dijelom financirati i u kojem omjeru?

– Vrijednost projekta je 98 milijuna kuna, od čega je 70 milijuna kuna bespovratnih sredstava EU. Projekt je već započet, a planirano dovršenje je kraj 2024.godine.


EU bi s 50 posto sredstava financirao i proširenje uzletno-sletne staze, kad s tim krećete i kada bi staza bila gotova?

– Predana je prijavnica na Poziv na podnošenje prijedloga CEF-a za vojnu mobilnost u okviru Instrumenta za povezivanje Europe za 2022. – omotnica za vojnu mobilnost, a rezultate evaluacije očekujemo u siječnju sljedeće godine. Produljenje uzletno-sletne staze s 2.500 na 3.200 metara i povećanje nosivosti omogućava slijetanje i uzlijetanje širokotrupnih zrakoplova kodnog slova E s implementacijom svjetala središnjice u punoj duljini, čime je omogućena visoka razina sigurnosti prilikom operacija slijetanja i uzlijetanja. Riječ je o iznimno važnom projektu kojim bi se osiguralo sigurno slijetanje i najvećim zrakoplovima.


Promet od 1,1 mlijun putnika


Ukoliko realizirate ove investicije, Zračna luka Zadar postala bi prva »zelena« zračna luka ne samo u Hrvatskoj, već i u regiji. Što bi to zapravo donijelo, odnosno koliki bi broj putnika ili rotacija tada dnevno mogli imati?

– Ukoliko realiziramo sve ove projekte imat ćemo moderniju, ekološki prihvatljiviju i čišću, energetski neovisnu zračnu luku koja će na visokoj razini moći prihvatiti i otpremiti sve goste i putnike koji posjećuju Zadar, Zadarsku županiju i širu okolicu. O rotacijama, broju putnika i zrakoplova u smislu konkretnih brojeva je nemoguće govoriti, ali ovogodišnja brojka od 1,1 milijun putnika u kontekstu rezultata i očekivanja prije desetak godina sve govori.


Pretpandemijske brojke prešli ste za čak 25 posto, no može li Luka ostvarivati veći promet s trenutnim kapacitetima, osobito bez infrastrukture za prihvat interkontinentalnih zrakoplova?

– Može, a taj veći broj, barem se nadamo, dogodit će se već u sljedećoj sezoni. U ovoj godini slijede nam pripreme za ulazak u Schengen. Svi EU putnici postaju nam domaći putnici, a svi Non-EU putnici ostaju međunarodni. Dakle, predstoji nam razdoblje u kojem ćemo shodno tome prilagoditi putničke tokove. Interkontinentalni letovi nam još nisu u fokusu, ali vjerujemo da ćemo nakon produljenja uzletno-sletne staze i to staviti u naše planove.


Jeste li s Vašim glavnim partnerom, Ryanairom, za iduću sezonu dogovorili neke nove destinacije?

– S Ryanairom imamo tijesne partnerske odnose. S obzirom da imaju bazirana tri zrakoplova u Zadru razgovori s njima su stalni. Glavnina reda letenja za iduću godinu već je dogovorena, ali do same objave reda letenja ne smijemo otkrivati previše detalja. Mogu samo reći da će biti i nekih novih odredišta.


Ryanairu Zadar najvažnija baza u RH


Zadar im je očito jako važan kada su ovdje nedavno postavili i treći bazni avion?

– Ryanair za Zadar leti od 2007. godine i zapravo je Zračna luka Zadar njihova najvažnija baza u Hrvatskoj. Već to govori da smo opravdali njihovo povjerenje i sigurni smo da će tako ostati i dalje. Dio uspjeha svog poslovanja Ryanair temelji na kvaliteti usluge koje mu pružaju zračne luke pri prihvatu i otpremi njegovih zrakoplova. Rast broja destinacija tijekom godina i povećanje broja baziranih zrakoplova govori kako je Ryanair prepoznao razinu kvalitete usluge na Zračnoj luci Zadar, što govori o znanju i stručnosti naših zaposlenika.


Gdje je u ovom trenutku prometom i rezultatima Zračna luka Zadar u odnosu na ostale u Hrvatskoj?

– Zračna luka Zadar trenutačno je četvrta po broju putnika u Hrvatskoj. Split, Zagreb i Dubrovnik su ispred nas, a mi smo ove godine s 1.100.000 putnika prešli u kategoriju iznad milijun putnika, gdje vjerujem da ćemo i ostati.