ponedjeljak, 29. travnja 2024

Weather icon

Vrijeme danas

9 C°

PROVJERA ZNANJA

Uspješan start četvrtaša s nacionalnim ispitima iz hrvatskog jezika

Autor: Vanja Mirčeta

07.03.2023. 13:22
Uspješan start četvrtaša s nacionalnim ispitima iz hrvatskog jezika

Foto: Pixsell



Ispitom iz hrvatskog jezika učenici četvrtih razreda 81 eksperimentalne škole s područja Republike Hrvatske jučer su započeli pisanje nacionalnih ispita koji će za djecu ovog uzrasta trajati do 10. ožujka. Osim iz hrvatskog jezika, ispiti će se pisati i iz matematike i to u srijedu 8. ožujka te iz prirode i društva u petak, posljednjeg dana provođenja ispita za četvrtaše.


Kao što smo već pisali, u eksperimentalni program Ministarstva znanosti i obrazovanja uključene su škole u kojima su u školskoj godini 2021./22. nacionalni ispiti provedeni među osmašima, a na području Zadarske županije radi se o OŠ Biograd i OŠ Šimuna Kožičića Benje iz Zadra.


Sva djeca istovremeno su krenula s pisanjem ispita u 9 sati, a to će vrijediti i za ispite iz matematike i prirode i društva. Dok se ispit iz hrvatskog jezika sastojao od ispita (čitanje i hrvatski jezik) i eseja (ispita pisanja) te su djeca za njega upravo zbog njegove opsežnosti imala i najviše vremena, čak 135 minuta, ispiti iz matematike će se pisati 75 minuta, dok će najmanje vremena uzeti ispiti iz prirode i društva za koje je osigurano 60 minuta.




Učenici su ispite pisali u svojim učionicama, a i za njih je vrijedilo jednako pravilo kao i na državnoj maturi po pitanju mobitela i drugih elektroničkih uređaja (npr. pametnih satova), djeca ih nisu smjela imati uz sebe. Djeca koja su izostala s nastave na dan pisanja nacionalnih ispita izostanak će morati opravdati, no naknadno ih neće morati pisati, jer se gubi njihova svrha, odnosno djeca bi naknadno bila upoznata s gradivom koje ispiti sadrže.


Utvrditi postignuća učenika


Nacionalni ispiti su standardizirani vanjski ispiti kojima je cilj utvrditi postignuća učenika u temeljnim znanjima i kompetencijama u ključnim dijelovima obrazovnih ciklusa. Nacionalnim ispitima gotovo svi obrazovni sustavi na nacionalnoj razini sustavno prate postignuća u ključnim navedenim područjima kako bi se na svim obrazovnim razinama, od razine škola do razine obrazovne politike, poduzele mjere koje će osigurati da postignuća budu na zadovoljavajućoj razini u skladu s mogućnostima svakoga učenika.


Iako su nacionalni ispiti svojedobno bili najavljivani kao svojevrsna inačica male mature, čini se da barem za sada neće imati utjecaj na konačno bodovanje znanja osmaša pri upisu u srednje škole.


Nakon prošlogodišnjeg eksperimentalnog uvođenja ovih ispita, ovogodišnji će ipak ostati na razini informativne provjere znanja učenika, čiji će rezultati biti svojevrstan pokazatelj kako profesorima, tako i samim učenicima, jednima na način da će se ukazati gdje i na čemu bi se trebalo poraditi, a druge potencijalno usmjeriti na pravi odabir nastavka srednjoškolskog obrazovnog programa, sukladno preferencijama i mogućnostima, što će, dakako, biti razvidno iz rezultata samih ispita.


U OŠ Biograd ispitu iz hrvatskog jezika pristupilo je jučer 75 učenika četvrtih razreda, dok je u njihove dvije područne škole Tkon i Raštane Gornje pristupilo devetero, odnosno dvoje djece.


Dobra organizacija u OŠ Biograd


– Mi smo se unutar škole organizacijski već dobro posložili, tako da sve dobro funkcionira. Obje smjene četvrtaša smo stavili ujutro kako bi svi zajedno istovremeno pisali ispit. Samo su učenici četvrtih razreda područnih škola Tkon i Raštane Gornje bili odvojeni, no njihovi učenici su ispit pisali uz nadzor koordinatora koje smo im dodijelili.


Ispiti za četvrtaše sadrže gradivo koje su prošli u nižim razredima. Cilj cijele priče je vidjeti gdje smo i što smo, odnosno da se na ovaj način vidi koliko su učenici usvojili znanja kroz vrijeme koje su proveli u školi. S obzirom da nam je ovo već treći ciklus koji smo proveli s nacionalnim ispitima, bili su u pitanju petaši i osmaši, a sada četvrtaši, sve teče po planu i nema pretjeranog stresa niti među profesorima, a tako niti među učenicima.


Ispit iz hrvatskog jezika uspješno je odradio, mogu reći, veliki dio djece jer nismo imali puno izostanaka, a sada ih do kraja tjedna čekaju još dva ispita, onaj iz matematike i prirode i društva, kazao je ravnatelj OŠ Biograd, Joško Brtan.


Nacionalni ispiti ne ocjenjuju se brojčanom ocjenom, već opisno te postoje četiri razine – napredna, srednja, osnovna razina i ispod osnovne razine. Rezultati ispita ne mogu na bilo koji način utjecati na uspjeh učenika, poručuju iz Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO).


– Nakon provedenih ispita dobit ćemo povratne informacije gdje dobro stojimo, a što na neki način treba popraviti. Prošle godine su ispiti uvedeni eksperimentalno, dok im se ove godine još nije pristupilo na način kao da su u rangu male mature.


Naputak Ministarstva je da se rezultati ipak mogu samo u obliku pisane bilješke staviti u e-dnevniku pored svakog predmeta koje dijete polaže, ali sigurno neće biti uteg koji će presuditi o konačnoj ocjeni. No, svakako će biti poruka roditeljima i srednjim školama da vide kojim kapacitetom djece se raspolaže.


Na temelju toga na razini države dobit će se povratna informacija o uspjehu i realnom znanju učenika. Naime, po nekim istraživanjima odnos odličnih uspjeha učenika s njihovim znanjem je u velikom nesrazmjeru, istaknuo je Brtan.


Ne treba se dodatno pripremati


Iz NCVVO-a su već prije naglasili da za nacionalne ispite nisu potrebne nikakve dodatne pripreme, ponavljanje gradiva ni traženje starih udžbenika, a posebice nisu potrebne instrukcije jer žele dobiti realnu sliku postignuća koja su proistekla iz redovite, dodatne i dopunske nastave. Korist od toga trebali bi imati i učenici i roditelji te škola, ali i nacionalne institucije – od resornog ministarstva do svih onih koji će rezultate moći koristiti u svrhu poboljšanja i unaprjeđenja obrazovnog sustava.


– Nacionalni ispiti su ispiti koji ne zahtijevaju prethodnu pripremu djece za njih. Ovo su njihova prethodna znanja koja su donijeli iz dosadašnjeg školovanja, tako da danas nisu bili pod nekakvim stresom, pogotovo jer znamo da se ovaj ispit neće vrednovati u konačnom uspjehu učenika, već samo u obliku nekakvog postotka kada se testovi obrade. Vidjelo se da su djeca bila opuštena i željna pokazati ono najbolje što znaju, kazao je Brtan.


Nakon četvrtaša nacionalne ispite pisat će svi učenici osmih razreda iz ukupno 923 osnovne škole. Bit će provedeni od 13. do 31. ožujka, i to iz osam predmeta, hrvatskog jezika, matematike, biologije, fizike i kemije, prvog stranog jezika, geografije i povijesti.